V polovině letošního ledna se na reklamních plochách po celé Praze objevily tváře známých osobností, které oznamují blížící se spuštění údajného nového sitkomu Pěstouni. Moderátor talk show 7 pádů Honza Dědek a herci Lucie Benešová, Marek Němec a Jana Stryková z úspěšných seriálů Sestřičky Modrý kód, Slunečná nebo Vinaři se tak zapojili do kampaně hlavního města na podporu pěstounské péče.

94% Čechů je přesvědčeno, že pro dítě je výchova v pěstounské rodině vhodnější než vyrůstat v ústavní péči. Dokonce každý čtvrtý člověk o přijetí dítěte do pěstounské péče uvažuje. Představa o tom, co takové rozhodnutí obnáší, je ale v mnoha případech nejasná.

Dobrý pocit je velká motivace

Jednou z mylných představ možných zájemců je například to, že už děti mají nebo jsou na přijetí nového malého člena rodiny moc staří. Přitom fungující či starší domácnosti patří mezi nejčastější a jedny z nejvhodnějších žadatelů o pěstounství.

Motivující faktory pro přijetí dítěte do pěstounské péče. Podle průzkumu, který si nechala Praha vypracovat je hlavním znevýhodňujícím faktorem pro přijetí do všech forem náhradní rodinné péče věk. Zatímco dítě ve věku 1 až 5 let by přijalo 73 % zvažujících, deseti až patnáctileté už jen 32 % z nich. Největší motivací je naopak dobrý pocit z pomoci dítěti.

Pěstounská péče je formou náhradní rodinné péče o děti, o které se nemůže starat žádný z biologických rodičů ani poručník. Mezi pěstounem a dítětem přitom nevzniká takový právní poměr jako například u adopce. Právě rozdíl mezi adopcí a pěstounstvím podle průzkumu nezná téměř čtvrtina lidí.

Tisíce dětí zůstávají v ústavní péči

„Každé dítě má mít šanci vyrůstat v rodině. V ústavní péči jsou přitom tisíce dětí, pro které hledáme pěstouny. Povzbudivé je, že každý čtvrtý Čech by o pěstounství close Kampaň hlavního města na podporu pěstounské péče. info Zdroj: MHMP zoom_in sám uvažoval. Chceme tento potenciál využít, a proto kampaň na podporu pěstounství spouštíme,“ uvedla Milena Johnová, radní hl. m. Prahy pro sociální politiku a zdravotnictví a dodala: „Kampaň se snaží ukázat, že pěstounství je, podobně jako rodičovství, plné výzev, ale všichni pěstouni vám potvrdí, že je to povolání, které za to stojí.“

Pro účely kampaně byl spuštěn i facebookový profil a web Novipestouni.cz. Na obou kanálech jsou základní údaje o pěstounství, praktické informace pro zájemce či inspirativní příběhy ze života reálných pěstounských rodin.