Optimisté odhadují, že oživení Smetanova nábřeží by se snad dalo stihnout ještě letos na podzim. Podle původního rozhodnutí vedení Prahy se mělo nábřeží uzavřít pro automobilovou dopravu o sobotách a to od půlky května do konce června.

Nápad vzešel z iniciativy Auto*Mat, zabývající se dlouhodobě pražskou dopravou. „Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily," vysvětlila Iva Pohanková z Auto*Matu, která proměnu Smetanova nábřeží prosazuje už od roku 2004. „Náš návrh je unikátní také v tom, že by objížďka poprvé při podobné akci vedla tranzit mimo historické centrum. Nechceme zavádět auta na Malou Stranu ani omezovat rezidenty Prahy 1 nebo tramvajovou dopravu," doplnil kolega Pohankové Vratislav Filler.

Ve všední dny přes 100 tisíc lidí

Podle dat, nasbíraných iniciativou se na nábřeží ve všední dny pohybuje přes 100 tisíc lidí, z toho asi třetina v automobilech. Také radní hlavního města Aleksandra Udženija před časem své kolegy ve vedení města upozornila, že nábřeží je auty extrémně zatíženo. Prozatím alespoň ono víkendové zklidnění podporovala a stále podporuje většina místních obyvatel, zdejší občanská sdružení i instituce a podniky, jejichž zaměstnanci či hosté se do oblasti dostávají pěšky, nebo hromadnou dopravou.

Mezi sympatizanty projektu patří Národní divadlo, Národní muzeum, Česká filharmonie, Divadlo Na Zábradlí, farnost nejsvětějšího Salvátora, nebo Karlova univerzita. Petici za pěší zónu podepsalo 2 865 lidí.

V době plánované uzavírky (o sobotách od půlky května do konce června pozn. red) se Smetanovo nábřeží mohlo zapojit do kulturních akcí a festivalů, které se konají v jeho okolí, například do hudebního festivalu United Islands nebo Muzejní noci. To se letos zřejmě nestihne.

Realizace projektu paralyzován

Pražští radní totiž úkol zklidnit nábřeží zadali Útvaru rozvoje hlavního města. Úředníci však konstatovali, že zakládací listina znemožňuje Útvaru pořádat veřejné akce. „Vzápětí se zjistilo, že z časových důvodů nelze jarní termíny stihnout, navíc chybí rozpočet. Celá akce se tak zadrhla," uvádí iniciativa Auto*Mat. „Mrzí nás, že i přes zájem radních nedošlo dosud na magistrátu k přenesení finálních kompetencí v rámci města a jeho institucí a úřadů. Tím byla realizace projektu Zklidnění Smetanova nábřeží v režimu krátkodobých opatření zcela paralyzována," píše v otevřeném dopise pražským radním Auto*Mat.

Současný stav prý mimo jiné podkopává naděje mnoha institucí, které záměr na vytvoření pěší zóny podporují a strávily množství času přípravami vlastního zapojení. „Stále ale věříme, že je možné záměr uskutečnit, protože zklidnění nábřeží znamená jednoznačný přínos pro lidi, kteří v Praze žijí, pracují či studují," stojí dále v dopise.

Zajistí-li magistrát dopravní značení a vyjedná zábor veřejného prostranství, Auto*Mat přislíbil pomoc s kvalitním kulturním programem. Na něm se mají podílet zejména vysoké školy, instituce a podniky sídlící přímo na Smetanově nábřeží. Základním požadavkem je nehlučnost a nekomerčnost akcí, aby nábřeží mohlo sloužit jako klidné korzo v centru Prahy. K sérii akcí nazvané Nábřeží žije! vznikl speciální web www.nabrezizije.cz. Smetanovo nábřeží zahrnuje i Křižovnické náměstí s předmostím Karlova mostu, kde se kříží nábřeží s tradiční trasou Královské cesty. Turisté objevují tato místa většinou pěšky.Zásobování v době uzavírky by mohlo fungovat v režimu pěších zón, tedy ráno a večer. Místní automobilová doprava, která ale tvoří minimum provozu na nábřeží, by mohla projíždět okolními ulicemi. Nábřeží už bylo několikrát uzavřeno pro automobilovou dopravu například při Evropském dnu bez aut. Několik happeningů na podporu pěší zóny na Smetanově nábřeží organizovala v minulosti i občanská iniciativa Auto*Mat.