Havárii pravděpodobně způsobilo poškození železniční tratě, policie již vyloučila, že by vlak vykolejil následkem výbuchu.

Trať dvakrát týdně obchází pochůzkář, naposledy ji prohlížel ve čtvrtek a poškození nezaznamenal. „Speciálně tato trať je pod velkým dozorem, protože patří k nejfrekventovanějším v celém Česku,“ sdělil Deníku Ondřej Kubala z Českých drah. Na konci října se uskutečnila speciální defektoskopie trati. Ta pomocí speciálního zařízení dvakrát do roka ověřuje vnitřní stav kolejnic a dokáže odhalit i skryté vady materiálu, které nejsou viditelné lidským okem.

Trať narušuje počasí

Dopravce připouští, že v zimním období nalezne ročně desítky lomů kolejnice. Naposledy to bylo 25. listopadu na železniční stanici v Kyjích. Koleje se totiž stávají v chladném a mrazivém počasí křehčí. Cestující se podle Českých drah nemusí bát. „Vykolejení je v takových případech velmi výjimečné,“ ujistil Kubala. Kritickou teplotu ale nelze určit, při posledním lomu byla teplota dva stupně nad nulou.

Péči o železniční trať mají na starosti ČD, ale příležitostně je kontroluje i Drážní inspekce (DI). „Na technický stav infrastruktury se zaměřujeme namátkově při výkonu státního dozoru ve věcech drah,“ řekl Zdeněk Neusar z DI.

Sobotní vykolejení šetří i policie. „Prvotní závěry naznačují, že nehodu zřejmě způsobil lom, neboli prasknutí kolejnice. Důvody, které k němu vedly, jsou však ještě předmětem podrobného zkoumání, stejně jako další okolnosti nehody,“ dodal Neusar.

Kolejnici zkoumají v ústavu

Policisté si část porušené kolejnice odvezli do kriminalistického ústavu. „Budeme zkoumat stupeň mechanického narušení, a zda ho způsobil lidský faktor nebo vada či únava materiálu,“ sdělil detektiv, který nechtěl být jmenován. Výsledky budou známy přibližně v horizontu několika týdnů.

Svou práci na případu už ukončili pyrotechnici. „Použití výbušniny, které bylo předmětem diskusí, se nepotvrdilo,“ řekl včera Deníku šéf odboru policejních pyrotechniků Jaroslav Rosenkranz.

Čtěte dále související článek . . .