Konečně. Tak přesně tohle slovo má nyní v ústech zhruba 65 tisíc cestujících městskou hromadnou dopravou. To je totiž počet lidí, kteří se museli přibližně rok a půl vypořádávat s rozsáhlou tramvajovou výlukou mezi Letnou a Prahou 6, která nyní končí.
Dlouhodobá uzavírka byla nutná z důvodu stavby tunelového komplexu Blanka. „Ta ale pokročila natolik, že je možné opět zprovoznit tramvajovou trať v Badeniho ulici. Dojde tak k úpravám řady v této oblasti. V mnoha případech budou navráceny do původních tras. Uzavřena i nadále zůstává tramvajová trať přes zastávku Hradčanská,“ potvrdil Ropid, společnost na organizování pražské integrované dopravy.
Do původních tras se tramvaje vrátí od úterý 3. listopadu od zahájení ranního provozu.

Konečná Špejchar je minulostí

V letošním roce se nejdříve tramvaje posunuly z konečné zastávky Sparta do obratiště Špejchar. Zprovoznění Badeniho ulice je ale mnohem zásadnější.
„Už jsem skoro zapomněl, jak to vlastně tehdy jezdilo. Ale rozhodně jsem moc rád, že se tramvaje vracejí do původních tras. Bude se mi to hodit hlavně u linky 26, která bude po dlouhé době opět končit až na Divoké Šárce,“ řekl spokojeně Radek Varyš z Prahy 6.
Na Letenské pláni už tak nebude konečná slepá kolej, která zde byla využita právě kvůli stavbě Blanky. Když se totiž před rokem a půl oblast Letné uzavřela, náhradní autobusová doprava v místě nedokázala tramvaje zcela nahradit a doprava zde kolabovala.
Nyní bude opět propojena trať mezi Strossmayerovým náměstím a Dejvicemi. Úsek v Badeniho, který se nachází na rozhraní Holešovic, Bubenče a Hradčan, tak spojí trasy z Klárova a Břevnova s úsekem vedoucím od Holešovic.

Hradčanská zavřená, linka X1 končí

Jako poslední tak zůstane bez tramvajového provozu úsek mezi ulicemi Milady Horákové, Špejcharem a Prašným mostem, tedy trasa přes zastávku Hradčanská. „Linky jsou i nadále odkloněny přes Královský letohrádek a Pražský hrad. Zároveň se ruší náhradní autobusová doprava X-1 a také tramvajová linka 36, jež byly nutné v době výluky,“ sdělil dále Ropid.
Linka 8 opět pojede až do Podbaby a tramvaje 20 a 26 se vrátí do původní konečné zastávky Divoká Šárka. Ovšem linka číslo 25 bude podle informací Ropidu z kapacitních důvodů ukončena i nadále na Špejcharu.
I nadále bude v provozu provizorní zastávka Hradčanská, odkud cestující mohou přestoupit na metro.

Výluka u Výstaviště do soboty

Kromě zmíněných změn, musejí lidé až do soboty 31. října do 16 hodin počítat s výlukou u Výstaviště. V úseku od Strossmayerova náměstí až do zastávky Nádraží Holešovice nepojedou hned čtyři tramvajové linky 12, 14, 15 a 17 a dvě noční 53 a 54. Objízdná trasa je vedena přes zastávky Vltavskou a Dělnickou. „Důvodem uzavírky je oprava tramvajové trati,“ informovala Eva Dydová, z oddělení komunikace dopravního podniku. Zákaz vjezdu zde platí i pro řidiče. Objížďka vede Bubenskou a Veletržní ulicí.

Změny na jednotlivých tramvajových linkách:


1: V úseku Strossmayerovo náměstí – Královský letohrádek vedena přes Letenské náměstí a Spartu.
5: Nadále zůstává v úseku Masarykovo nádraží – Vltavská odkloněna přes Těšnov.
8: Ponechána v trase přes Malostranskou, avšak navrácena do původní konečné zastávky Podbaba.
15: Ze zastávky Špejchar prodloužena přes Královský letohrádek a Malovanku na Vypich (ve směru tam jede přes Pohořelec, ve směru zpět jede přes Hládkov - v ul. Hládkov).
20: Navrácena do původní konečné zastávky Divoká Šárka.
25: Z kapacitních důvodů ponecháno ukončení na Špejcharu.
26: Obnovena v trase Nádraží Hostivař – Strašnická – Nákladové nádraží Žižkov – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Pražský hrad – Dejvická – Divoká Šárka.
36: Zrušena a nahrazena pravidelnými linkami 15 a 26.