„Neexistuje žádné nařízení či vyhláška, a to ani z Bruselu, která by používání oběžných výtahů zakazovala nebo upravovala jejich provoz,“ potvrdil Milan Kužel ze společnosti Kone, která tyto oblíbené a spolehlivé zdviže udržuje.

Páternoster slouží například v nové budově magistrátu ve Škodově paláci, ale i v jeho sídle na Mariánském náměstí. Ke spokojenosti všech. Stejně tak si vynález z 19. století, který se z Britských ostrovů rozšířil dále do světa a k nám se dostal ve 20. letech minulého století, pochvaluje radnice Prahy 1.

„Je to nejlepší zdvihací zařízení. Tento dědeček, který funguje od roku 1931, nemá žádné problémy, což se o soudobých výtazích říct nedá,“ uvedl Pavel Wainer z hospodářské správy.

Nové nepřibývají

I když se páternostery těší velké oblibě, nové nepřibývají. Jejich zlatá éra spadá do první republiky, v 60. letech se instalovaly už jen výjimečně. Podle Kužela se jedním z posledních nových může pochlubit Ústí nad Labem.

K masovému rušení ale u nás nedošlo a dnes se dokonce rekonstruují. To čeká i nejstarší pražský oběžný výtah, který je v budově Českého rozhlasu na Vinohradech. „Pak bude bez problémů fungovat dalších padesát let,“ odhaduje Kužel. Před třemi lety byl vyměněn za zcela nový také páternoster na ministerstvu zemědělství.

Proč se vysoké kancelářské budovy přestaly energeticky nenáročnými výtahy vybavovat, si Kužel vysvětluje i jejich cenou. „Proti běžným výtahům, které vyšly tak na 200 tisíc korun, byly drahé, cena šplhala až k milionu. Jsou to ale nezmaři a přežijí nás všechny,“ řekl.

Výhoda páternosterů je v tom, že cestující nemusejí čekat, nic přivolávat a zavírat dveře. Kabinky jsou prakticky v každém patře připravené k okamžitému nástupu a výstupu. V současné době jich jezdí v zemi kolem sedmi desítek, z toho v Praze něco přes dvacet.

Páternostery jsou oblíbené dětmi, zejména když mohou prozkoumat, zda se nahoře kabinka překlopí a dolů pojedou ve stoji na hlavě. To ostatně občas předvádějí studenti, kteří cestu dolů mnohdy absolvují ve stoji na rukou a děsí tak okolí.

V poslední době se mezi studenty rozšířila soutěž, která má k humoru hodně daleko. Zkoušejí, kolik se jich do kabinky pro dva vejde. V následující stanici pak musejí všichni vystoupit, jinak pokus neplatí. Proslýchá se, že se jich tam dokáže vtěsnat až jedenáct.