Bezmála 3100 míst nabízí 17 záchytných parkovišť v hlavním městě a jeho okolí. Zájem o ně strmě stoupá a vloni je oproti roku 2008 využilo o téměř sto tisíc vozidel více, celkem přes 891 tisíc.

Pro Prahu jistě velmi dobrá zpráva, vozy, které zůstanou na okraji metropole, nezatěžují centrum města a jeho občany. Na druhou stranu jsou parkoviště P+R (park and ride, zaparkuj a jeď) výhodná také pro samotné řidiče, kteří se nemusejí čekat v dlouhých kolonách.
Jenže stoupající zájem znamená také to, že některá parkoviště už jsou na hranici svých kapacit a často ani nepostačují potřebám lidí přijíždějících do Prahy.

„Je pravda, že například na Zličíně, Černém Mostě či Ládví jsou parkoviště každodenně plná na sto procent,“ potvrdil Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací (TSK).

Jeho slova potvrzují i samotní řidiči. „Když nejedu do práce ráno, ale třeba až mezi devátou a desátou dopolední už na Černém Mostě nezaparkuji,“ konstatoval Karel Křiváček z České Lípy. Zároveň doplnil, že pak jede dále na Palmovku, kde je také parkoviště P+R, na němž je většinou dostatek volných míst.

Rozšíření na Zličíně a Černém Mostě

Právě na Zličíně a Černém Mostě uvažuje TSK o dalším rozšíření parkovišť. „Máme vybrané tři až čtyři lokality, kde by mohla vzniknout nová parkoviště P+R. Ale narážíme na potíže s pozemky. Například na Černém Mostě jsme nyní ve fázi zadávání studií,“ pokračoval Mrázek s tím, že termín vzniku nových ploch si netroufne odhadnout.

To jistější termín vzniku P+R parkoviště je na Veleslavínu u budoucí stanice metra A, kde má vzniknout obdobný terminál jako v Letňanech přibližně v roce 2014. Další by mělo být pravděpodobně v Motole a v budoucnu také na Dlouhé Míli.
„Bylo by nesmyslné je stavět tam, kde by nebyla návaznost na hromadnou dopravu, parkoviště P+R mají být vhodnou alternativou k přeplněným příjezdovým komunikacím do centra,“ zdůraznil Mrázek.

Většina se jich proto nachází u stanic metra, ale i vlakových nádraží, například v Radotíně a Běchovicích. Ta nebyla v minulosti příliš využívána, nyní zájem roste, ale stále je zde dostatek volných míst. Vlaky, které odsud míří do centra Prahy mají krátké intervaly, takže řidiči zde na přestup dlouho nečekají.

Podobná situace je také ve zmíněných Letňanech. „Ty jsou sice stále více obsazené, ale kapacita ještě zdaleka není naplněna. Je zde ale jiný problém, mnoho řidičů nevyužívá parkoviště, ale ponechá své auta na kraji silnice, často velmi daleko od samotného metra. Je to trochu nepochopitelné, když celodenní parkování stojí pouhých deset korun,“ doplnil mluvčí TSK.

Nejvyužívanějším parkovištěm jinak vloni bylo P+R Chodov u brněnské dálnice D1, kde zaparkovalo celkem 213 900 vozů, následovaly Letňany u stejnojmenné konečné stanice metra trasy C (149 600 vozů) a třetí příčku obsadilo parkoviště Černý Most I (125 400 vozů). Je to poměrně logický výsledek, tyto plochy mají největší kapacity.

Největší výhodou záchytných parkovišť je to, že nabízejí ekonomičtější a zpravidla i časově přijatelnější cestu do centra a střední části města. „Parkoviště P + R jsou oplocená, hlídaná. V provozu jsou od 4 hodin ráno do zhruba jedné hodiny v noci, respektive do ukončení provozu metra,“ informovalo tiskové oddělení magistrátu hlavního města.

Obrovský Chodov

Kromě zmíněných lokalit pak mohou řidiči využít v Praze také další velkokapacitní parkoviště, která už ale nepatří do systému P+R. Jedná se například o Centrum Chodov, které nabízí zhruba 1600 míst, dále pak Kongresové centrum Praha s bezmála 270 místy, garáže Slovan, které pojmou 221 aut a Wilsonova s kapacitou 243 míst.

O obsazenosti těchto parkoviště technická správa komunikací na svých internetových stránkách také informuje, poslední tři jmenovaná místa už však pro řidiče nezaručují výhodu úsporu času, protože se nacházejí hluboko v centru metropole.