Brzy poté budou následovat i Praha 3 a 7. Pro statisíce řidičů se tak širší centrum hlavního města od Podolí po Holešovice stane zakázanou zónou.

Nejvíce na opatření doplatí lidé dojíždějící do zaměstnání v centru automobily. Odborníci na dopravu ale na rozdíl od představitelů města nevidí v plošném zavedení zón žádné řešení a hovoří o experimentu. Varují, že městu chybí jakákoli koncepce řešení dopravy v klidu a pouhé zavedení zón přinese jen nové problémy.

„Jsem skeptický k tomu, že zóny přinesou v současné době nějaký efekt. Praha totiž měla mít už dávno vyhotovený plán, jak centrálně řešit parkování,“ řekl Deníku uznávaný odborník a profesor Stavební fakulty ČVUT František Lehovec, podle kterého jsou v současné době zóny syrovým a nepřipraveným experimentem.

Základní problém experti vidí v tom, že se město snaží bez rozmyslu naroubovat stejný systém regulace fungující v Praze 1 do naprosto odlišného prostředí. To, co se osvědčilo v úzkém prostoru centra, nemůže podle nich stejně fungovat v ryze rezidenčních čtvrtích jako je Žižkov nebo Letná. Město navíc řidičům nenabízí žádné náhradní řešení. Profesor Lehovec namítá, že v Praze je žalostně málo nadzemních i podzemních garáží, jež jsou pro zavádění zón nezbytné.

Lidé jsou zmateni

„V této podobě považuji zóny za experiment, který ničemu nepřispěje, kromě dílčích zisků několika společnostem, které budou parkovací zóny provozovat,“ řekl například poslanec František Laudát, který se řadu let zabývá problematikou pražské dopravy. Také podle bývalého ministra dopravy Antonína Peltráma je zavádění zón zatím nedotažené. „Nemá smysl zavádět zóny, dokud není dostavěn městský okruh a celkově zdaleka není vyřešena doprava ve městě,“ shoduje se Peltrám s ostatními kritiky plánů vedení Prahy.

Představitelé města kritiku odmítají. Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka zóny placeného stání pomůžou všem městským částem. „Lidé lépe zaparkují, protože jim přibudou místa, která dnes zabírají návštěvníci,“ tvrdí.

V Praze 2 a na zbytku území Prahy 1 začnou parkovací zóny fungovat od 1. listopadu, vzhledem k technických komplikacím zřejmě zatím bez parkovacích automatů. Datum zpoplatnění parkování v Praze 3 a 7 je zatím neznámé, protože antimonopolní úřad stále ještě nerozhodl o výhradách k veřejné soutěži na správce zón.

close zoom_in

Parkovací zóny pro Prahu 2 ZDE ! ! !

Zóny placeného stání začínají v listopadu

Velké změny čekají na řidiče za čtrnáct dní v Praze 1 a 2.

Od listopadu začnou v obou městských částech začnou fungovat zóny placeného stání. To znamená, že normálně parkovat zde budou moci pouze místní, pro návštěvníky budou vyhrazena jen některá placená místa. V Praze 2 budou mít zóny premiéru, v Praze 1 bude systém spuštěn nově na Malé Straně. Dosud zde totiž fungoval jen na pravém břehu Vltavy.

Platný termín: 1. listopad

„Od listopadu máme podle smlouvy spustit provoz modré zóny, tedy zóny pro rezidenty. V tuto chvíli je vodorovné a svislé značení na Malé Straně hotovo, práce v Praze 2 dokončujeme,“ uvedl ředitel společnosti Parking Praha, která vyhrála soutěž na dodání a spravování zóny v první i druhé městské části.

Značení a automaty pro oranžovou zónu pro návštěvníky bude podle něj společnost montovat v prosinci. Hotova by měla být na přelomu roku.

Listopadový termín již potvrdil magistrát i obě městské části. „Provoz zóny placeného stání v městské části Praha 2 bude zahájen ve čtvrtek 1. listopadu,“ oznámil v tiskové zprávě novinářům tento týden Josef Gál, vedoucí odboru dopravy Prahy 2. Se stejným termínem počítá také Praha 1.

Lidé bydlící v Praze 1 a 2 tak mají poslední dva týdny na to, aby si zajistili karty pro rezidentní zóny. Ty se v Praze 2 prodávají od 20. srpna. „V tuto chvíli máme prodaných šest tisíc karet,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Josef Gál.

Podle něj radnice počítá celkem s výdejem jedenácti tisíc. „Pokud lidé přijdou v posledním týdnu, můžou čekat fronty,“ dodal Gál. KV první městské části byl prodej karet zahájen 3. září. Platnost parkovacích karet „D“, tedy těch, které platily původně na pravém břehu Vltavy, končí letošního 31. října.

Karty se prodávají i v Praze 3 a 7

„K patnáctému říjnu je celkem prodáno 1655 parkovacích karet. Ročně předpokládáme výdej asi osmi tisíc karet,“ potvrdila Zuzana Málková z odboru dopravy první městské části.

Karty jsou v prodeji i v Praze 3 a 7. V nich je ale spuštění zón zatím stále otázkou. V obou částech totiž bylo napadeno výběrové řízení na správce zón jednou z neúspěšných firem a čeká se na rozhodnutí antimonopolního úřadu. „V Praze 7 se zatím prodalo 4800 parkovacích karet. Pro rezidenty a abonenty je v zóně placeného stání počítáno s asi osmi tisíci parkovacími místy,“ uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Podle mluvčího Prahy 3 Jana Sotony je zatím v Praze 3 prodáno sedm tisíc z celkem 12 tisíc karet.

(hav)

 

Parkovací zóna v Praze 1 ZDE ! ! !

 

Pro koho jsou parkovací karty

Rezidentní karty pro modrou zónu si mohou lidé zakoupit na úřadech. Jejich cena je pro obyvatele, tedy rezidenty, 700 korun za první automobil, sedm tisíc za druhý a 14 tisíc za třetí a každé další auto. Lidé starší 65 let mají karty o polovinu levnější. Na rezidentní karty však mají nárok jen ti, kteří mají v příslušných městských částech trvalé bydliště a vlastní automobil.

Abonentní karty, které opravňují k parkování v modré zóně podnikatele, stojí 12 tisíc korun ročně. Za druhý a další automobil zaplatí fyzické a právnické osoby 36 tisíc korun. Podmínkou je, aby podnikatel prokázal, že má sídlo nebo provozovnu v městské části a používá auto pro podnikání.

Parkovací karty pro rezidenty a abonenty jsou vydávány pouze pro automobily (motocykly ji mít nemusejí) a jsou platné na celém území dané městské části. Karty jsou prodávány na registrační značku, jsou nepřenosné.

Ve své konečné podobě budou zóny rozlišovat také návštěvníky, kterým budou k dispozici místa krátkodobého a střednědobého stání s oranžovou a zelenou barvou. Ty ovšem v Praze 1 a 2 začnou fungovat později než v listopadu, takže zde ještě nějakou dobu bude parkování bezplatné.

Při výměně parkovací karty nebo vystavení náhradní karty vydané na registrační značku vozidla se platí manipulační poplatek 100 korun. (hav)