Auta společnosti Eltodo posetá kamerami, která za běžného stavu bdí nad dodržováním pravidel parkování, své pravidelné kontroly nevynechávala ani v dobách koronaviru, kdy byly modré zóny po téměř dva měsíce zrušené.

V pražských ulicích jezdilo devět těchto aut. Údaje z jejich kamer za poslední dva měsíce, které magistrát Pražskému deníku poskytl, vyjadřují průměrnou obsazenost parkovacích zón v jednotlivých městských částech a podíl vozidel s parkovacím oprávněním.

ZMĚNIT! Tak se vyjadřují někteří vrcholní politici o pražských zónách. Řešení ale nenabízejí./Ilustrační foto
Modré zóny v Praze už opět fungují. Špatné parkovaní kontroluje devět aut

Je třeba říci, že kapacity modrých zón nejsou plně využity ani za běžného stavu. Méně než 70% obsazenost je průměrně například v Praze 4, Praze 5, Praze 6 a Praze 9.

Poté, co byly modré zóny v polovině března dočasně zrušeny, začala jejich obsazenost výrazně stoupat, nejvíce v Praze 9. Nejvyšší obsazenosti pak dosahovaly v Praze 3 – přes 90 procent. Čísla však nevyjadřují obsazenost ve špičkách, kdy mohla být ještě mnohem vyšší.

Tabulka - parkovací zóny v Praze-Zdroj: Deník

„Úkolem Eltodo během nouzového stavu bylo monitorovat situaci i pro případ, že by někde došlo k parkovací kalamitě. Což se naštěstí nestalo především díky celkovému třetinovému úbytku dopravy,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Sledovali jsme, jaká je obsazenost modrých zón, obzvláště v centrální části města byla obsazenost k 90 procentům. Ve špičce byla jasně stoprocentní, auta parkovala úplně všude,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Na zrušení modrých zón si stěžovali také samotní rezidenti, kteří nemohli v okolí svého bydliště najít parkovací místo.

Město přišlo o podstatnou část příjmů

Kromě průměrné obsazenosti parkovišť Eltodo také monitorovalo parkovací oprávnění zaparkovaných aut. Za běžného stavu parkuje nejméně aut rezidentů v Praze 1 – průměrně 36 procent. Od poloviny března jejich podíl postupně narůstal, až činil více než polovinu. Podobně tomu bylo také v Praze 4. Největší průměrný rozdíl (až 27 %) oproti běžnému stavu byl však zaznamenán v Praze 5, a to týden před znovuobnovením modrých zón.

Podle náměstka město zrušením zón přišlo o podstatnou část příjmů. „Za předpokladu, že by lidé pracovali jako před krizí a byli by tu turisté, tak bychom přišli o 140 milionů korun,“ sdělil dále Scheinherr.

Modré zóny. Ilustrační foto.
Chaos! Vláda zrušila bezplatné parkování. Hřib modré zóny zdarma prodloužil

Obyvatelé městských částí, kde byly parkovací zóny zavedeny, platí ročně 1200 korun. „Koronakrize potvrdila důležitou funkci zón placeného stání, aby chránily rezidenty a ti měli možnost pohodlně zaparkovat v místě svého bydliště,“ dodal náměstek.

Město by chtělo získaná data použít pro vytvoření parkovací aplikace, která bude řidičům ukazovat volná místa, kde zaparkovat. Přesné údaje z ulic, kam Eltodo pravidelně zajíždí, ale Technická správa komunikací zatím neposkytla z obavy, aby mezer v monitoringu řidiči nevyužívali.

Ilustrační foto.
Dobrá zpráva pro přespolní. Okolo Prahy má stát sto záchytných parkovišť