To si zřejmě řekly některé městské části, kterým došla trpělivost se záplavou parkujících automobilů a připravily regulaci parkování podle vlastních pravidel.

Situace je podle nich tak kritická, že si nemůžou dovolit čekat na rozšíření magistrátního projektu zón placeného stání, který funguje již vPraze 1, 2a připravuje se pro i Prahu 3a 7.

Hlavní město ale spodobným přístupem nesouhlasí.

Parkování podle vlastních pravidel zavede od 20.března například Městská část Praha 18– Letňany, která se inspirovala již fungujícím systémem vokolí Sazka Areny vPraze 9.

Omezení by se mělo dotknout pěti ulic uletňanského výstaviště. Konkrétně části Tupolevovy ulice a ulic Chlebovické, Příborské, Dobratické nebo Bukovecké. Vnich by mělo vzniknout na 498stání pro lidi strvalým bydlištěm, vlastníky nemovitostí nebo místní podnikatele, 61míst pro návštěvníky a 30míst pro zdravotně a tělesně postižené. Veřejnosti jej vedení Letňan představí 11.února vobřadní síniúřadu.

„Jde ooperativní opatření, které zůstane vplatnosti do doby, než městská část přistoupí ksystému zón placeného stání magistrátu,“ uvedl místostarosta Letňan David Kolínský.

Parkování bude zadarmo

Parkovací zóny proto budou fungovat jinak než vcentru metropole. „Parkování bude vzóně pro místí inávštěvníky zdarma,“ řekl jeden zhlavních rozdílů místostarosta. Radnice také počítá, že pokud lidé doloží potřebné doklady, může mít jedna rodina ivíce karet.

Karty budou vydávány také na služební vozy lidí, kteří mají vLetňanech trvalé bydliště. Proti zneužívání by podle místostarosty měla sloužit pojistka trvalého bydliště a jméno žadatele oparkovací kartu ve velkém technickém průkaze, které říká, že dotyčný je majitelem automobilu. Parkovací kartu si mohou lidé vyzvednou od 11.února na radnici. Bez ní by jim vbudoucnu mohla hrozit pokuta.

Radnice si od regulace slibuje zlepšení situace sparkováním kolem výstaviště. „Zastavit tu při akcích, to je skutečně velký problém. Někdy tu dokonce stáli policisté a pouštěli nás kvýstavišti jenom na občanku,“ nelíbí se současná situace jedné zobyvatelek Chlebovické ulice. Podle místostarosty Letňan Davida Kolínského by se situace vbudoucnu mohla ještě zhoršit. „Především kvůli otevření nové stanice metra a výstabě nové administrativní budovy,“ uvedl Kolínský.

Opatření radnice se ale nelíbí lidem, kteří vLetňanech nemají trvalé bydliště. „Chápu, že pro místní lidi je to řešení, pro mě to ale bude komplikace. Parkuji vLetňanech dvakrát týdně, teď budu muset hledat místo na sídlišti nebo uhypermarketů,“ krčí rameny Iveta Gregorová, která vúterý 5.února parkovala vulici Dobratická.

Další části se nechají inspirovat

Podobný systém se ale nemusí týkat jen části Letňan. Bezplatnou regulaci části svého území zvažuje iPraha 13, která má největší problémy sparkováním na sídlišti Lužiny a Velká Ohrada. „Regulace dopravy je nutná, proto uvažujeme ovyužití systému rezidentního stání, který by nejspíše nebyl zpoplatněn. Zatím ale není definitivně rozhodnuto,“ uvedl mluvčí Prahy 13Samuel Truschka.

Podobně jsou na tom ivPraze 20– Horních Počernicích. „Problém s parkováním je zejména na sídlištích, kde bydlí zhruba sedm tisíc lidí, což je polovina Horních Počernic. Zatím jsem opřípadné regulaci nejednali. Kdybychom ale něco takového zvažovali, tak bychom volili podobný systém jako Praha 18,“ uvedl starosta Horních Počernic IvanLiška.

Praha 16 vybírá pětikorunu

Jinou cestou než Letňany a magistrát se vydala Praha 16.Ta již nyní reguluje parkování před zdravotním střediskem vulici Sídliště, kde je dvacet parkovacích míst zpoplatněných za pět korun za hodinu. „Místa jsme opatřili parkovacím automatem poté, co si návštěvníci zdravotního střediska stěžovali, že jim parkovací místa zabírají obyvatelé sídliště,“ uvedl vedoucí odboru místního hospodářství Prahy 16Pavel Švitorka.

Systém funguje a radnice chce podobně vbudoucnu regulovat také prostranství před vlakovým nádražím ve Vrážské ulice. Otuto možnost již zažádala na magistrátu.

Systém odlišný od magistrátu zvažovala také vminulosti Praha 8, kterou trápí doprava vKarlíně. Nakonec se ale přiklonila kzónám zaváděným magistrátem.

Městu vadí nesystematičnost

Sodklonem radnic od magistrátního systému ale nesouhlasí hlavní město, které je garantem zón placeného stání vPraze 1, 2, 3a 7.Podle něj sice nejde oporušení vyhlášky kzónám, ale jde onarušení principu plošné regulace dopravy.

„Chápu, proč radnice systém zavádějí, ale zásadně sním nesouhlasím, protože je to proti filozofie města,“ uvedl Deníku náměstek primátora Rudolf Blažek a dodal: „Navíc po zavedení takových opatření jako vPraze 18nebude dostatek lidí pro případnou represi. Počet strážníků vtéto městské části nemůže být navýšen, protože takový systém nepřináší peníze, ze kterých by mohla být městská policie dotována,“ dodal Blažek. Podle něj strážníci ztěchto území automobily nebudou ani odtahovat, protože odtahy mohou provádět pouze vzákazech zastavení upravených městskou vyhláškou.

Rozdílné systémy by ale mohly přidat vrásky iřidičům. Ty totiž matou již nyní zavedené zóny a je otázkou, jak by se vyrovnali sněkolika typy. Podle experta na dopravu Stanislava Humla by ale zmatek hrozit neměl: „Protože řidiči mají značky a podle nich se mohou řídit. Systém parkování se liší například vevropských zemích a nedělá to problémy,“ uvedl DeníkuHuml.

Garáže mohou být řešením

Nad parkováním si ale lámou hlavu idalší necentrální části metropole. Spíše než regulaci ovšem zvažují výstavbu garáží.

„Zatím jsem tuto otázku neprobírali. Nepředpokládám, že by se typ modrých zón během následujících let zaváděl unás. Nedomníváme se, že by místním obyvatelům umožnil zaparkovat. Pro nás by to řešením nebylo. Hledáme jiné možnosti, například výstavbu nových ploch,“ uvedl zástupce starosty Prahy 14Bohumil Sobotka.

„Vrámci životního prostředí bychom byly rádi, kdyby auta byla vgarážích a zmizela zulic úplně. Zvažujeme proto výstavbu nových parkovišť vpodzemí. Je to drahá věc, ale nechceme, aby garáže hyzdily okolí,“ místostarostka Prahy 19– Kbel Ivana Šestáková.

Kdo používá nebo bude používat magistrátní projekt zón placenéhostání

Praha 1– zóny pro místní fungují od konce října 2007

Praha 2– zóny pro místní fungují od listopadu 2007

Praha 3– zóny placeného stání začnou 18.února

Praha 7– zóny mají začít fungovat od března

Kdo magistrátní projekt zón placeného stání chce vbudoucnu

Praha 5, Praha 6, Praha 8

Kdo stání reguluje nebo zvažuje regulaci jiným způsobem než magistrát

Praha 9– reguluje stání vokolí Sazka Areny ve Vysočanech

Praha 13– zvažuje bezplatné stání, zatím nerozhodla

Praha 16 (Radotín)– placení funguje vulici Sídliště, mohlo by fungovat vulici Vrážská

Praha 18 (Letňany)– 20.března spustí bezplatné zóny vokolí výstaviště

Praha 20 (Horní Počernice)

Které části Prahy zvažují zatím jen garáže

Praha 10

Praha 14 (Černý Most, Hloubětín, Kyje, Hostavice)

Praha 19 (Kbely)