Pan Ondřej bydlí v Praze 8. V pohybu po městě ho omezuje tělesné postižení, špatně chodí, a tak má automobil, který mu umožňuje dostat se tam, kam potřebuje. Zavedení parkovacích zón je pro něj velkou komplikací.

„Když chci zaparkovat na určitém místě, abych nemusel jít kus pěšky, systém mi to neumožňuje," popisuje. V tu chvíli má několik možností, vyhledat místo vyhrazené invalidům, či zaparkovat jinde a buď zaplatit, nebo riskovat pokutu. A ani jedna z těchto možností mu ale nezaručuje, že bude mít automobil v blízkosti místa, kam se potřebuje dostat. Zavedení parkovacích zón tak pro něj znamená velký problém.

Vytipování několika míst handicapovaným nepomůže 

O problematičnosti parkovacího systému v hlavním městě hovoří i různé instituce. „Máme desítky telefonátů každý týden na toto téma. Tzv. modré zóny jsou přímo neštěstím pro všechny obtížně pohyblivé motoristy v Praze," vysvětluje Zdeňka Cupková z Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí.

„Sama patřím také k postiženým, takže mohu konstatovat, že vytipování několika míst pro invalidy v jednotlivých pražských obvodech nám vůbec nepomůže, protože nikdy nejsou přímo tam, kam potřebujeme dojít," popisuje obtíže. „Zaplatit povinnou sazbu v jednom obvodu také není pomocí, protože většinou se musíme pohybovat po celé Praze," dodává. I handicapovaní totiž pracují, často navíc pravidelně dojíždí za lékaři.

Vyhrazených míst je nedostatek 

Před zavedením parkovacích zón mohl každý invalida parkovat téměř bez omezení. „Systém zón ovlivňuje každého obyvatele v Praze, handicapovaní jsou ale limitovaní mnohonásobně více," připomíná Marie Málková z Pražské organizace vozíčkářů. Často totiž nemohou využívat hromadnou dopravu.

„Stejně tak se to týká i mimopražských návštěvníků. Problém není s rezidentními místy vázanými na místo bydliště, ale s krátkodobým stáním," vysvětluje Málková. Vyhrazených míst pro invalidy v modrých zónách, tzv. sdružených stání, je totiž nedostatek. Navíc často nejsou naprosto bezbariérová.

Výbor požádal od posouzení úpravy pravidel zón

Náznak pohybu se objevil na posledním zasedání magistrátního výboru pro dopravu. Jeho předseda Matěj Stropnický označil podmínky parkování pro osoby se zdravotním postižením za nedůstojné.

„Výbor pro dopravu požádal magistrátní odbor rozvoje a financování dopravy o posouzení možností úpravy pravidel zón tak, aby osoby se zdravotním postižením mohly parkovat kdekoli v rezidentních a smíšených zónách bezplatně," uvedl.

Karta je vázána na člověka 

Řešit by se také měla i dosavadní stání určená pro handicapované. Debata je ale na úplném počátku, trvat tak ještě může dlouhou dobu. „Může se například ukázat, že parkování zdarma stejně nic nevyřeší, protože je prodáno více parkovacích karet, než je míst," uvedla Marie Málková.

Tělesně postižení by tak stejně místo k parkování vůbec nemuseli najít. Dalším protiargumentem je známé zneužívání parkovacích průkazů pro osoby se zdravotním postižením. Karta je totiž vázaná na člověka. Nikdo ale už nekontroluje, zdali je handicapovaný ve vozidle přítomný, či ne.

Magistrát momentálně sbírá data 

Radní magistrátu jsou ohledně této problematiky obezřetní. „Je třeba odborné diskuze. Dokážu si představit obdobný model, jako funguje u elektromobilů.

Jejich majitelé zaplatí jednorázový registrační poplatek a mohou parkovat ve všech zónách," okomentoval náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Momentálně sbíráme data a chceme situaci řešit," dodal. Vozíčkáři si tak na radikálnější řešení ještě počkají.

Čtěte také: Pražské ANO chce změnit současný systém parkovacích zón