Autoři prezentovali výsledky v tiskové zprávě, kterou nadepsali jako "pražský parkovací armageddon". Je opravdu parkování v Praze tak strašné? Bohužel, čísla tomuto tvrzení spíše dávají zapravdu.

Ze studie vyplývá, že v pracovní den do Prahy průměrně vjede zhruba 318 500 aut, z toho 75 tisíc vozů dojíždí pravidelně. Číslo vychází z dat Technické správy komunikací (TSK) a informací o obyvatelstvu Českého statistického úřadu, zpracovaných s využitím expertních koeficientů. Tato data tedy zahrnují i automobily, které Prahou pouze projíždějí. Podle odborníků je jich však málo.

Jenže hlavní město má v současnosti pouze tři a půl tisíc P+R stání, tedy jakýchsi záchytných parkovišť, což odpovídá jednomu procentu aut přijíždějících denně do Prahy. "Z praxe ze zahraničí víme, že optimálně mají P+R parkoviště pokrýt třicet až padesát procent přijíždějících vozů do měst,“ uvedl Josef Kocourek, jeden z autorů studie ČVUT a Uberu.

Kde nezaparkujete.Přidružený průzkum agentury STEM/MARK na vzorku 500 respondentů navíc ukázal, že téměř devět z deseti řidičů má problém zaparkovat v cílové destinaci. Osmdesát procent Pražanů navíc někdy kvůli nedostatku parkovacích míst přišlo pozdě na schůzku.

"Navíc čtyřem z pěti Pražanů (82 %) dokonce hledání volného místa zabere víc času než samotná cesta," píše se v tiskové zprávě s tím, že nejčastější problémy jsou v centru a před úřady či nemocnicemi.

Pražané nesou situaci nelibě

Parkovací krizi nijak zásadně nevylepšily ani zóny placeného stání (ZPS), pro něž se vžilo označení "modré zóny" podle barvy míst pro rezidenty. Podle studie je ve všech oblastech, kde fungují zóny, vydáno více parkovacích oprávnění, než je reálný počet míst. Takže ani jako rezident často nemáte záruku, že před domem skutečně zaparkujete.

Na Praze 3 na necelých 15 tisíc míst vydal obvodní úřad 16 428 parkovacích karet. Na Praze 7 chybí na počet vydaných karet 859 parkovacích míst. „Pražané nesou současnou situaci okolo parkovacích karet velice nelibě,” řekla Gabriela Šamanová, analytička ze společnosti STEM/MARK. Městká část Praha 10 zase má problém s mimopražskými řidiči, kteří využívají zejména Vinohrady a Vršovice - tedy hranice ZPS - k parkování a zabírají už tak málo míst domácím.

Podle Uberu v americkém státě Kalifornia najezdí řidiči při parkování průměrně 800 metrů navíc, což dělá celkem 400 kilometrů ročně. Firma proto upozorňuje na větší ekonomickou ztrátu i ekologickou zátěž. V české metropoli stráví motoristé parkováním přibližně 15 minut, v centru je to dokonce půlhodina. Za rok to vychází na 180 hodin, což je víc než jeden pracovní měsíc.

A protože čas jsou peníze, tak autořii studie přepočítali tento údaj na medián pražských mezd a finační ztráta by mohla být až 40 tisíc korun ročně.

Praha se musí chovat strategicky

Pražanům vadí na parkovacích zónách kromě nedostatku místa ještě nepřehlednost systému i fixace karty na jednu konkrétní zónu. Za problematické považují také vysoké ceny rezidentského i přechodného stání, proto se snaží obcházet systém například zakrytím espézetek - teď totiž kontroluje špatné parkování speciální monitorovací vozidlo.

"Dvě třetiny motoristů přiznávají tresty za špatné parkování – celá polovina zaplatila blokovou pokutu, každý desátý už měl na svém automobilu botičku a každému sedmému někdy auto i odtáhli," ukázala studie. "Hlavní město se musí začít chovat strategicky," upozorňují autoři.

Otázkou je, jak se dá výše popsaný "pražský parkovací armageddon" vyřešit? Téměř polovina obyvatel metropole si myslí, že by pomohly velkokapacitní podzemní i nadzemní garáže, jako je to běžné například v zahraničních městech.

"Než k tomu však dojde, je nutné zajistit lidem motivaci, jak se přepravovat do města a po městě jinak než vlastním autem. Jde o celkovou integraci služeb - MHD s carsharingem, bikesharingem, vybudováním cyklistických stezek a podporováním rozvoje služeb typu Uber," dělá si v závěru prezentace reklamu americká společnost, proti níž protestují v Praze taxikáři. I po dohodě Uberu s vládou v demisi na přísnějších podmínkách taxislužbám vadí, že "alternativní" konkurence nebude mít povinné taxametry a cestu vyúčtovává pomocí aplikace.