Suverénně nejvyšší výnos, přes 143 milionů korun „čistého“, měl provoz ZPS v Praze 1. Polovinu příjmů tam vygenerovaly parkovací automaty, druhou pak dlouhodobá oprávnění pro rezidenty a virtuální parkovací hodiny.

Zóny placeného stání (ZPS) v Praze. Infografika.Zdroj: Redakce

Třeba v Praze 2 byla převaha příjmů z parkovacích automatů výraznější, zatímco ve třetí městské části představovala nejsilnější zdroj parkovací oprávnění.

Zápornou bilanci ZPS v Praze 9 vysvětluje začátek jejich zavádění teprve v loňském roce a tedy vyšší náklady s ním spojené i nižší příjmy. V případě Prahy 13, 16 i 22 pak hrály roli též „nedoplatky“ z minulých let. Když totiž ve vyúčtování převažují náklady nad výnosy, tak rozdíl kryje magistrát a ztrátu převádí do dalšího vyúčtování. Pokud je výsledkem přebytek, dělí se rovným dílem mezi kasu města a městské části.

Praha zatím v souvislosti s aktuálním nouzovým stavem nezvažuje pozastavení platnosti ZPS jako během jarní „první vlny“ šíření koronaviru. Tehdy byly zóny dočasně zrušené od března do téměř poloviny května. „Platí jiná nařízení, není lockdown, není zastavená ekonomika a neplatí, že by lidé měli být doma,” informoval mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Pirátský zastupitel Prahy 4 představil aplikaci

Opoziční zastupitel Prahy 4 Tibor Vansa (Piráti) také nedávno představil vlastní webovou aplikaci, která dokáže pomocí mapy ukázat uživatelům konkrétní místa, na kterých pravděpodobně najdou volné parkovací místo. Podle Vansy data dokládají, že zavedení ZPS v Praze uvolnilo přes noc kolem šesti tisíc míst, dříve „blokovaných“ dojíždějícími či odstavenými auty. Během dne jde o dokonce víc než sedm tisíc míst. Situace se nicméně liší ulici od ulice.

„Nejatraktivnější lokality zůstávají plně obsazené, ale zásadně se zkrátila vzdálenost k nejbližšímu volnému místu. V dochozí vzdálenosti do 300 metrů tak lze nalézt ulici, která je zaplněná maximálně ze 70 procent,“ upozornil autor aplikace a zároveň komunální politik. Z jím vyhodnocených dat lze vyčíst i třeba to, kolik lidí v konkrétní ulici má zaplaceno parkovací oprávnění. V rozporu s pravidly podle něj v Praze 4 parkuje přibližně čtvrtina aut.