Problém s cizími auty zaplavujícími ulice potvrzuje i starosta Petr Štěpánek (Trojkoalice/Ze­lení). Jiné řešení než zóny placeného stání se podle něho nenabízí; po zavedení parkovacích zón v sousedních městských částech se prý situace stala neudržitelnou.

Modré zóny. Ilustrační foto.
Chceme parkovací zóny jako sousedé, žádá Praha 4

Omezit cizí auta

Praha 4 se stala klínem mezi Prahou 2 a Prahou 5, kam auta parkují mimopražští řidiči; naše ulice jsou přeplněné i v místech, kde to může ohrozit bezpečnost provozu," vysvětlil Štěpánek. Jako problémové vidí zvláště oblasti podél trasy metra, tramvajových linek v Nuslích a v Podolí a při hranici městské části.

Malování modrých pruhů však zatím není na pořadu dne. Před měsícem radní čtyřky schválili, že o zavedení zón požádají magistrát. Předpokládaný termín zavedení je napřesrok: na jaře roku 2018. Deníku to v úterý řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Projekt byl podle jeho slov připraven už loni – pak ale byla Praha 4 vyřazena kvůli mnoha novým připomínkám. „Nicméně ty byly vypořádány, a tak se příprava zón placeného stání opět rozjíždí dle celoměstských pravidel," konstatoval Hofman.

Kouř z automobilů. Ilustrační foto.
Konec starých aut v centru. Město zvažuje zavedení nízkoemisní zóny

Tarif deset korun za hodinu

O zavedení parkovacích zón má zájem také Praha 9 – tam však zatím magistrát nic nechystá. Radnice totiž nechce modré zóny vyhrazené rezidentům, ale fialové: smíšené; s platebními automaty. V nich smějí parkovat místní, ale za poplatek mohou zaparkovat i ostatní řidiči (a to bez časového omezení; jen podle toho, jak mají zaplaceno – maximálně na 24 hodin).

„Dle našeho názoru představuje tento návrh určitou spravedlnost," řekl Deníku radní Prahy 9 pro dopravu Tomáš Holeček (ODS). Podle jeho představ by měl být požadován tarif 10 Kč za hodinu – což je vstřícný krok vůči těm, kteří přijíždějí na návštěvy či nákupy, avšak souhrnná částka kolem 1700 Kč za měsíc by už mohla mít účinek na mimopražské, kteří přijíždějí za prací a blokují parkovací místa. 

Na nultém bodě

Radnice to vidí jako rozumný postup za situace, kdy se v rámci nové koncepce zón placeného stání už auta neodtahují. To prý bylo odstrašující – na rozdíl od pokuty za špatné parkování. Návrhům Prahy 9 však magistrát není nakloněn.

„Takto pojatá zóna by každý rok způsobovala ztrátu přibližně 10 milionů korun. Praha 9 své připomínky dosud nepřehodnotila – a v tuto chvíli zde není rozšíření připravováno," konstatoval Hofman. To, že jednání uvízla, připouští i radní Holeček. „Jsme momentálně na nultém bodě," konstatoval. Věří ale, že s pražským radním pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD) by se mu mohlo podařit najít společnou řeč.

Lidé si stěžují na sociálních sítích, že jim modré zóny v Praze 8 snížily možnost parkování. „Za modrou všude stojí auta,“ zní jeden z příspěvků. Objevují se také stížnosti na nekoncepčnost rozmístění zón.
„Modré peklo“ v Praze 8. Lidem vadí nové zóny

Změny v centru

Modré zóny nyní v metropoli fungují dvojím způsobem. Ty původní jsou vyhrazeny místním, jejichž auta musí mít za čelním sklem patřičnou kartičku, nově zavedené zóny v Praze 5, 6 a 8 umožňují po zaplacení pomocí aplikace zaparkovat i přespolním – avšak jen krátkodobě. Na stejná pravidla by měly přejít i nejstarší parkovací zóny v centru. V tomto případě jsou již termíny jasně dané: k 1. říjnu budou do nového systému přecházet Praha 1 a 2, od 1. února příštího roku se nová pravidla budou vztahovat i na zbytek: na Prahu 3, 7, 13, 16 a 22.

Pro budoucnost uvažují o možnosti zavést parkovací zóny také radní z Prahy 10. Prozatím radnice hledá zpracovatele studie, která by napověděla, zda by právě placené zóny byly pro Prahu 10 dobrým řešením.

Barevné zóny placeného stání- Modré zóny jsou určeny pro rezidenty – motoristy, kteří mají v oblasti trvalý pobyt, vlastní nemovitost nebo provozovnu. Prozatím jen v Praze 5, 6 a 8 mohou ostatní motoristé zaparkovat maximálně na tři hodiny – po zaplacení přes webovou aplikaci.
- Fialové zóny (smíšené) rozšiřují možnosti modrých zón o parkování pro ostatní motoristy – po zaplacení v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci mohou parkovat maximálně 24 hodin.
- Oranžové zóny (návštěvnické) umožňují krátkodobě – maximálně na tři hodiny – zaparkovat každému, kdo zaplatí v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci.