Zároveň by prý ale neměl zkomplikovat život řidičům z ostatních městských částí. Právě proto s ním zřejmě souhlasil i resortně odpovědný náměstek primátora Jiří Nouza. Smíchovské ulice mají denně kontrolovat strážníci. K ruce mají mít dva odtahové vozy.
Oproti zamýšlenému celoměstskému systému parkování bude ten náš pro občany zdarma", uvedl včera starosta Prahy 5 Miroslav Zelený. Pražané podle něj platí vysoké daně a nebylo by žádoucí je zatěžovat dalšími poplatky. Návrh regulace parkování se podle něj týká centrální části Prahy 5, respektive Smíchova. Konkrétně oblasti zhruba od Újezdu po Lihovar. Praha 5 podle Zeleného bude usilovat o dohodu s ostatními městskými částmi na vzájemném uznávání parkovacích karet. „Obyvatelé jiných městských částí by tak mohli v rámci své parkovací karty využívat parkovací zóny i za hranicemi své domovské městské části," nastínil Zelený.A kdo bude mít nárok na získání rezidenční karty? Podle radnice Prahy 5 všichni ti, kteří mají na území budoucí regulace parkování trvalý pobyt. Parkovací karty pak dostanou všichni lidé s trvalým pobytem v Praze 5, tedy i lidé z Barrandova, či Hlubočep a podobně.
Nárok na získání parkovací karty ale budou mít i fyzické a právnické osoby podnikající se sídlem v daném regulovaném území.
Praha 5 prý plánuje odstartovat výdej parkovacích karet již letos v prosinci. „Doufáme, že žádost o vydání karty lidé nenechají na poslední chvíli. Ti, kteří přijdou do určitého data, získají kartu s platností o šest měsíců delší, než ti, co přijdou na poslední chvíli a získají kartu se standardní platností jeden rok. Chceme se tak vyhnout jednorázovému návalu žadatelů o prodloužení platnosti," dodal Zelený.
Čeká na řidiče příští rok chaos?
Pražský deník již dříve informoval, že vedle Prahy 9, kde už teď nezávisle na systému známému z Prahy 1, 2, 3 a 7 fungují rezidenční zóny v okolí O2 arény a mají se příští rok rozšířit i na části Libně, Vysočan, ba dokonce Proseka a Střížkova, se „můžeme těšit" i na zóny v Praze 8. A dočkáme se prý už začátkem příštího roku. Konkrétně v Karlíně, ve středu Libně a v okolí metra Kobylisy.
Tyto lokality podle radnice Prahy 8 jednoduše nestačí pojmout parkující automobily. „Je proto logické, že chceme vyhovět občanům a vyřešit parkování místních," říká zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc a dodává: „Začátkem roku 2014 zde spustíme vlastní systém, který nenavazuje na celopražský. Rezidenti budou mít vyhrazené parkování, na němž se budou vykazovat parkovacími kartami. Ty získají od radnice zdarma." S vydáváním parkovacích karet údajně začne radnice koncem letošního roku. Karty si podle mluvčí Prahy 8 Heleny Šmídové budou moci vyzvednout nejen obyvatelé s trvalým bydlištěm v místě, ale i prokazatelní nájemci bytů, firmy a majitelé domů. Praha 8 ale ujišťuje, že systém má být benevolentnější, než ten v centru města a údajně umožní i krátkodobé parkování návštěv či zásobování. Podle studie, kterou si Praha 8 nechala zpracovat je prý možné, aby městská část zavedla vlastní parkovací zóny, pokud jsou označeny pomocí svislého značení s dodatkovými tabulemi, specifikujícími omezení dopravního značení na držitele parkovacích karet.
Kdo bude další na řadě? Možná Praha 6. Její mluvčí Adam Halmoši prostřednictvím Pražského deníku již dříve připomněl, že dejvická radnice usiluje o zavedení zón už od roku 2004. „Zpracovala několik studií a investovala do nich kolem pěti milionů korun. Ještě stále se snažíme o dohodu s městem, protože zavedení zón městská rada na letos na jaře zcela nezrušila a je možno jej ještě letos uskutečnit. Pokud se nedohodneme, pak jsme od příštího roku připraveni na vlastní řešení, tedy parkovací karty a parkovací hodiny," sdělil nedávno Halmoši. „Příští rok na jaře se otevírá tunel Blanka, na podzim prodloužené metro A do Motola a to nemluvím o vlekoucích se dopravních komplikacích na Prašném mostě a na Evropské. Situace je zlá," shrnul mluvčí Prahy 6.
Praha 4 a 10 se asi zatím nepřidají
Poněkud odlišný postoj panuje v Praze 4 a 10. I když i odtud se letos na jaře, po zrušení přípravy rozšíření parkovacích zón magistrátem, ozývaly velmi kritické hlasy.
Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos například nedávný postup Prahy 8 označil za nesystémový. Je přesvědčen, že magistrát by měl ještě do komunálních voleb zavést celoměstská pravidla parkování. „Je to nezbytně nutné, protože jinak řidiče z míst našich rezidentů nedostaneme. Nedostaneme je na záchytná parkoviště, do podzemních garáží," vysvětlil Bodenlos.
Ani Praha 10 podle svého mluvčího Jana Charváta nehodlá jít ve stopách Prahy 8, respektive 5. „Odmítáme populisticky vynakládat desítky milionů korun na zavedení vlastního systému s vyhlídkou, že za dva roky přijde magistrát se zcela odlišným systémem. A peníze bychom vyhodili z okna," míní Charvát.
Kritik „svévolného" zavádění parkovacích zón zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus varuje, že pokuty za případné neoprávněného parkování v takové zóně budou nevymahatelné. „V případě sporu se pak městská část vystavuje riziku, že soud zónu zneplatní a bude muset odškodnit ty, které za porušení zóny pokutovala," uvažuje Vilgus.