Už čtvrt roku fungují ve zdravotnictví regulační poplatky, ale řada lékařů stále neví, jak správně je vybírat. Svědčí o tom stovky stížností, které pacienti volají na pražské ústředí Všeobecné zdravotní pojišťovny. Podstatnou část z nich tvoří právě dotazy od pacientů z Prahy.

„V lednu jsme obdrželi denně zhruba 150 písemných a 100 telefonických dotazů denně, zda si lékaři vyžádali poplatek oprávněně. V průměru nyní přijmou pražští pracovníci za den okolo 50 kritických telefonátů a otevřou kolem patnácti dopisů a mailů,“ sdělil mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiří Rod.

Podle něj si pacienti nejčastěji stěžují na to, že gynekologové vybírají třicet korun pouze za napsání receptu za antikoncepci, aniž by ženu vyšetřili. Peníze navíc musí specialistům zaplatit, i když je lékař vůbec nevidí, a sestra jim odebere krev nebo změří tlak. „Řešili jsme také případ, kdy si lékař zval pacienty na kontrolní vyšetření v sobotu, aby si mohl místo třiceti korun účtovat devadesát - tolik se platí například u pohotovosti,“ doplnil Rod.

Podle něj se pojišťovna každým případem zabývá a v případě opakovaných stížností začne konkrétním lékařům zasílat dopisy s upozorněními. „Zatím na žádného z pražských lékařů pacienti opakovaně neupozorňovali,“ řekl Rod. Pokud ale pojišťovna zjistí, že byl poplatek vybrán neoprávněně, musí doktor peníze vrátit.

Řada lékařů se shoduje na tom, že jsou lidé, co se týká platby ostražití, ptají se, a když se jim něco nezdá, ozvou se. „Někteří pacienti rovněž vyžadují, abych se jim po zaplacení déle věnovala a nechávají si spoustu věcí vysvětlovat,“ řekla praktická lékařka Alice Miedžiňská z Prahy 10. Mnoho nemocných se podle ní podivuje tomu, proč platí třicet korun i v lékárně, kde mají zaměstnanci v porovnání s ní minimální práci. Podle ní si však lékaři vybíráním třicetikorunových poplatků nijak výrazně nepomůžou. „Mám v registru 1600 pacientů, a měsíčně od nich dostanu čtyři tisíce. Ještě nedávno jsem platila za elektřinu patnáct set korun, teď jsou to čtyři tisíce,“ tvrdí Miedžiňská.

Přestože mnoho pacientů vítalo reformu, především proto, že se čekárny v prvních lednových týdnech vyprázdnily, teď vypadá situace stejně jako v říjnu nebo listopadu. „Bylo to způsobené hlavně tím, že si lidé přišli pro léky před koncem roku a komplikace, které by mohly nastat, řešili s předstihem, aby nemuseli pak v lednu platit. Teď jim léky došly a přijde ke mně stejně pacientů jako před reformou,“ popsala praktická lékařka z Prahy 2 Alena Hlavinková.

Ze zkušenosti potvrdila, že ordinaci tak často nenavštěvují pracující. „Není to proto, že by se jim nechtělo platit třicet korun, ale nechtějí pracovní neschopnost, protože se jim to od nového roku nevyplácí. Navštíví mě jen když si potřebují ověřit, že nepřechází žádnou vážnější nemoc, a zpravidla si i potom berou raději dovolenou,“ uzavřela.