Odmítali jste si doposud pořídit kartu Opencard, v posledním půl roku tolik kritizovanou? Dál už se zřejmě bránit nebudete. Zhruba do roka by totiž měla elektronická karta zcela vytlačit papírové tramvajenky. Tedy ty měsíční a čtvrtletní, roční už neexistují od loňského roku.

V pátek to potvrdil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. „Do konce února předložíme radě hlavního města zprávu, která se bude mimo jiné týkat i elektronizace jízdného. V současné době jsem přesvědčen, že v horizontu jednoho roku bychom mohli vše zvládnout,“ řekl Dvořák.

Ten dále upozornil, že tramvajenka ve formě Opencard by měla skýtat podobné výhody. Pracuje se na tom, aby například s měsíčním kuponem bylo možné jezdit tři dny před i po jeho platnosti. „Samozřejmě se ale musíme chovat ekonomicky tak, abychom zbytečné nepřicházeli o výnosy z jízdného. To si nemůžeme dovolit,“ pokračoval Dvořák.

Více na jaře

Pokud k ukončení platnosti papírových kuponů skutečně dojde, musejí se to cestující dozvědět včas, aby se předešlo podobným problémům jako při ukončení platnosti ročních kuponů v roce 2008. Nyní by se jednalo o několik set tisíc cestujících. „V dubnu či květnu bychom to oficiálně oznámili, abychom předešli komplikacím. Systém by určitě neměl zkolabovat, jde o to, aby měli všichni na změnu dostatek času,“ dodal Dvořák.

Kromě něho bude na konci února předkládat novinky k Opencard také náměstek primátora Milan Richter (ODS).

Vedení města v pátek ale v souvislosti s Opencard podniklo ještě jeden zásadní krok. Byl totiž podepsán dodatek smlouvy se společností Haguess, která je dodavatelem karet.

Nově uzavřené smlouvy řeší nejen licenční práva, ale také finanční vyrovnání pohledávek vyplývajících z dřívějších dohod. Znamená to, že dalších 260 tisíc karet, až na celkových 650 tisíc, bude vydáno bez toho, aby se navýšila cena za projekt Opencard. Z původních 2300 korun tak cena karty klesne na 1280 korun. Dodatek dále znamená to, že město společnosti Haguess neuhradí závazky ve výši 150, ale 100 milionů korun.

Od 1. července 2010 může navíc do projektu¨ vstoupit na základě výběrového řízení jakákoli třetí strana.

Ihned po uzavření dodatků smluv se samozřejmě nabídla otázka, proč město takto podmínky nenastavilo ihned, ale v podstatě až po čtyřech letech a karta byla tak drahá?

„V roce 2006 jsme udělali chybu, tehdy to nikdo netušil, až později se ukázalo, že náklady na Opencard jsou vysoké,“ přiznal pražský primátor Pavel Bém (ODS). Zároveň uznal i další chyby, kterých se město dopustilo. „V roce 2009 jsme samozřejmě ztratili celý rok, kdy se na kartě nerozvíjely žádné funkce, což znamenalo i ztrátu kredibility. A mě osobně nejvíc asi bude bolet třetí věc, ztráta na úrovni politické,“ pokračoval Bém.

Opoziční zastupitelka Markéta Reedová (Věci veřejné), v dodatečném upravení smluv vidí hlavně neschopnost magistrátu. „Vracením peněz a snižováním původně domluveného rozpočtu pražský magistrát i firma Haguess fakticky přiznávají, že projekt Opencard je gigantickou ukázkou neschopnosti na straně jedné a tunelování veřejných prostředků na straně druhé. Pokud lze snižovat náklady na jednu kartu, znamená to, že původní zakázka byla naprosto vadná,“ řekla Reedová.

Magistrát ovšem všechna tvrzení o tunelu odmítá. V tomto ohledu by mohlo vnést do celé kauzy více světla policejní vyšetřování. I to má však trhliny, když kriminalisté nemohou využít všech zákonných prostředků, protože jejich pravomoci omezil státní zástupce.

Budoucnost karty?

Aby si karta získala zpátky důvěru lidí, je nutné co nejdříve zajistit její slibovaný rozvoj. První nové výhody, respektive funkce mají začít fungovat už v březnu. „Do konce února předložím radě hlavního města konkrétní kroky a konkrétní časy,“ slibuje náměstek primátora Milan Richter (ODS), který má nyní Opencard na starosti.

Potvrdil například to, že o vstup do projektu je veliký zájem ze strany bankovního sektoru. Richter připustil, že jedná například s GE Money Bank, Českou spořitelnou či finanční skupinou PPF. „I to mimo jiné dokazuje, že projekt má budoucnost,“ doplnil náměstek primátora.

Jediný, kdo kvůli kauze Opencard opustil své místo, byl šéf odboru informatiky Jan Kraus. Za něj by už brzy město mělo vybrat náhradu. Milan Richter potvrdil, že je možné, že už v úterý na jednání rady bude navržen nový ředitel odboru. „Máme zde dva až tři opravdu kvalitní kandidáty,“ dodal na závěr.