Každá panenka představuje skutečné dítě, které bude v rozvojových zemích proočkováno proti šesti smrtelným dětským nemocem. Dobročinná aukce panenek od známých osobností vynesla v letech 2003 až 2011 přes čtyři miliony korun a zajistila proočkovanost téměř 7000 dětí.

Čtěte také: Příběhy bezpráví: Jak vypadá totalita podle dnešních žáků?

Pro benefiční aukci UNICEF vyrobilo panenky téměř 30 celebrit

„Každý rok má aukce vzrůstající tendenci, takže by byla škoda přestávat v tom nejlepším, naopak. Loňská aukce vynesla 724.000 korun," řekla výkonná ředitelka Českého výboru pro UNICEF Pavla Gomba. Dražitelů bývá okolo čtyřiceti.

Rekord v dosažené částce zatím drží zpěvačka Heidi Janků, jejíž panenka se vydražila za 150.000 korun, panenky od návrhářky Liběny Rochové bývají draženy za cenu okolo 60.000 korun. Obě osobnosti přispěly výrobky i letos. Vyvolávací cena každé panenky bude jako každoročně 3000 korun. Tato suma postačí podle pořadatelů na komplexní proočkování pěti dětí.

Panenky nevyrábějí jen celebrity, ale i široká veřejnost. Lidé jich za deset let existence projektu vytvořili zhruba 30.000. Chari­tativní organizace panenky pak prodává a nabízí k „symbolické adopci" za 600 korun. Tato částka odpovídá nákladům na proočkování jednoho dítěte proti šesti smrtelným dětským chorobám.

Pro desátou aukci připravili panenky například herci Jiří Bartoška a Květa Fialová, režisér Jan Hřebejk, spisovatel Michal Viewegh s manželkou, architektka Eva Jiřičná i zpěvačka Lucie Bílá. „Pomoc jde přesně tam, kam má, takže já dám hlavu na špalek za projekt UNICEF," řekla herečka Jitka Čvančarová, autorka panenky Andělky. Čvančarová, která byla v africkém Mali jako ambasadorka projektu proti mateřskému a novorozeneckému tetanu, dodala, že u několika takových pomocných akcí byla sama přítomna.

Zhruba 23,5 milionu dětí v zemích třetího světa se očkování stále nedostává. Na nemoci, které lze očkovat, umírá téměř 1,5 milionu dětí ročně.