Nejistota ohledně dalšího vývoje, existenční problémy způsobené ztrátou zaměstnání nebo starost o blízké nejen v domovech pro seniory; to jsou nejčastější problémy, které s volajícími nově řeší pracovníci pražské linky důvěry. „Koronavirus se objevuje asi u dvou třetin hovorů. Je to ale spíše téma přidružené,“ vysvětlila její vedoucí Jitka Gryga Medřická.

V březnu se telefony pražské linky důvěry nezastavily. Počet hovorů stoupl téměř o čtvrtinu v porovnání se stejným měsícem minulého roku. Celkem zaznamenali její zaměstnanci 1870 kontaktů, skutečně relevantních bylo zhruba 1100. O měsíc dříve to bylo „jen“ 821.

Cestovní agentura Invia se proměnila v krizovou linku koronaviru.
Místo prodeje zájezdů radí s virem. Lidé z cestovní agentury našli novou práci

Pozvolný nárůst hovorů zaznamenává pražská linka důvěry už od loňského května, kdy proběhla rozsáhlá informační kampaň. Od 1. ledna 2020 byly navíc navýšeny služby chatu o 18 hodin týdně. 

Za poslední měsíc stoupl počet hovorů nejvýrazněji. „Změny pozorujeme ani ne tolik v počtu, ale spíše ve struktuře, obsahu a intenzitě hovorů,“ říká Gryga Medřická. „Mírně narůstá i jejich délka. Většina hovorů trvá od 5 do 60 minut, běžná délka je okolo 15 minut,“ dodává.

Přetížená pomoc pro seniory

Velký nárůst zaznamenala linka důvěry v seniorské kategorii. „Právě seniorské linky teď mohou být přetížené. Za normálních okolností máme asi 5 – 6 % klientů v důchodovém věku, nyní je to znatelně více,“ vysvětluje Gryga Medřická.

Často podle ní volají i psychiatričtí pacienti, kterým se zhoršuje psychický stav, zejména úzkosti či panické ataky, a to v souvislosti s obavami ze současné situace. Jejich psychiatr či psycholog přitom často není k dispozici. Někteří specialisté totiž své ordinace zavřeli a neposkytují rady ani po telefonu, případně je velmi náročné se jim dovolat.

Odebírání vzorků v domově pro seniory na Chodově.
Praha „šije“ do vlády: Situace mezi důchodci je katastrofální. ANO vrací úder

Další početnou skupinou volajících jsou lidé s fyzickými zdravotními problémy, jejichž doktor přestal ordinovat. „Někdy jsou i naštvaní, že se nemohou dostat na úřad či k lékaři a nemohou si vyřídit nejrůznější záležitosti. Někteří také nutně potřebují svůj lék a nemohou sehnat lékaře, který by jim napsal recept, případně se bojí odkládání řešení jejich dalších zdravotních problémů. S tím jim ale bohužel nemůžeme příliš pomoci,“ dodává Gryga Medřická.

Mnozí lidé mají také konkrétní dotazy k vládním omezením, kterým ne vždy rozumějí a nevědí, co mohou či naopak nesmějí, kde se jim dostane informací a pomoci. Mohou se cítit ohroženi, pokud někdo nařízení nedodržuje, mají strach o zdraví své či svých blízkých, chtěli by být otestováni apod. Celkově často pociťují jakousi tíseň ze špatných zpráv.

Novinkou jsou pak ti, kteří jsou doma v karanténě. „Uzavřené prostředí může vést k ponorce a vyostření mezilidských vztahů, může docházet i k domácímu násilí. Problémem bývá i střídavá péče. Tyto případy se ale teprve rozjíždí, musíme se však na to připravit,“ říká vedoucí pražské linky důvěry. Jiní lidé snášejí naopak velmi těžce izolaci, osamocenost a odříznutí od světa, od svých blízkých i běžných aktivit.

Bezdomovci volají hlavně v noci

Kvůli vládním opatřením vyhledávají pomoc po telefonu i lidé, kteří přišli o práci. „Začínáme sledovat i to, že lidé, kteří nemohou chodit do zaměstnání, se dostávají do existenčních problémů kvůli výpadkům příjmů. To vše se bude ještě patrně projevovat dále. Mnoho lidí problém spatřuje hlavně v nejistotě a mají strach z budoucnosti,“ míní Gryga Medřická.

Svébytnou kapitolou volajících jsou pak lidé bez domova. Ti se zpravidla ozývají v noci. Některé ubytovny jsou totiž zavřené a svou činnost omezily i některé organizace, které lidem bez domova nabízejí pomoc.

Podle šéfky pražské linky důvěry se sice většina hovorů točí kolem pandemie (specializované informace o koronaviru linka nepodává), pouze malá část však souvisí přímo s onemocněním jako takovým. „Spíše jde o starost o blízké, kteří jsou v domovech pro seniory, v nemocnicích či v karanténě, a lidé za nimi nemohou na návštěvu,“ uzavírá.

Konzultanti linky důvěry mohou v této situaci nabídnout zejména možnost anonymního sdílení obav, úzkostí, aktuálních problémů a pocitů. Jako krizoví interventi dokáží klienty vyslechnout, podpořit a společně zkusit najít nejvhodnější pomoc či řešení situace. V případě potřeby nasměrují na vhodné návazné služby.

Bezdomovec. Ilustrační foto
Krizový štáb chce poslat nakažené bezdomovce do Písnice. Starosta i lidé se bojí

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník