Dominanta u Vyšehradu pomalu dožívá. Podle odhadu mostu zbývá zhruba 30 let. Pak už nebude zvládat vlakové zatížení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) si proto nechává zpracovat, jaká budoucnost by byla pro stavbu nejlepší. Má hned tři varianty.

Buď se postaví zcela nový most, identický s tím stávajícím, který by ho nahradil. Nebo se železniční most pouze zrekonstruuje, případně se uvažuje, že se u něj z jedné strany přistaví další kolej. Šlo by o identické dvojče, které by podle železničářů nemělo být z boku vidět.

Budou jezdit při rekonstrukci mostu vlaky? 

V současnosti probíhá výběrové řízení na zhotovitele studie, jež posoudí možné varianty. „Do konce roku bychom ho měli vybrat. Ve druhé polovině příštího roku bychom pak mohli mít výsledky," řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Následně bude záležet na ceně variant a vlivu na životní prostředí.

V roce 2020 by pak měla začít rekonstrukce trati mezi smíchovským a hlavním nádražím. Právě v rámci těchto prací se bude řešit budoucnost mostu na Výtoni. Zda by přes most jezdily při rekonstrukci vlaky či kudy by jinak vedla železniční doprava, nelze podle Illiaše odhadnout.

Uzavření trati zřejmě nepřipadá v úvahu

„Pokud by se rekonstruoval most, byl by pravděpodobně zachován provoz na jedné koleji. Nedokážu si však představit, že by trať mezi Smíchovem a hlavním nádražím byla uzavřena," uvedl Illiaš s tím, že však nechce o řešení dopravní situace spekulovat.

Proti zbourání či přistavění identického dvojčete ke stávajícímu mostu se v minulosti ohradila řada architektů. „Je velmi pravděpodobné, že při realizaci přistavěného mostu v příbuzném tvaru, by se výsledek blížil víc kulise. Ta by už s historií, kterou tato stavba reprezentuje, neměla nic společného," uvedl už dříve architekt Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT.

Současný most by měl být zachován 

Podle architekta Petra Vorlíka z Ústavu teorie dějin a architektury ČVUT by případná replika byla stavěna současnými technickými prostředky, tudíž by také vypadala zásadně jinak. Navíc podle něj most s časem zraje a s demolicí jiných podobných konstrukcí získává na jedinečnosti a hodnotě.

„Pro mě je důležité, aby byl zachován genius loci toho místa a aby byl zachován současný most," řekla nyní náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Se zachováním mostu souhlasili už dříve i památkáři. Dali však zelenou výstavbě „schovaného dvojčete", jelikož ztříkolejnění trati bylo definováno jako veřejný zájem.

Most byl v minulosti vyměněn

Most však budil vášně ve své historii už u předešlých generací obyvatel Prahy. Původní most přes Vltavu byl jednokolejný a zcela odlišného tvaru. Když na počátku 20. století přestal kapacitně vyhovovat, byl zbourán a nahrazen novým dvojkolejným obloukovým mostem, který stojí dodnes.

Výměna za starý most trvala kvůli kontinuitě lodního i železničního provozu pouhý jeden den. Jedním z autorů mostu je František Prášil, autor Petřínské rozhledny nebo konstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti.

Čtěte také: Lávky pro pěší na pražském železničním mostě čeká oprava