Pro údržbu silnic to oproti středě nebude znamenat nijak zásadní změnu, řekla Deníku Barbora Lišková z centrály Technické správy komunikací. „I teď máme v terénu všechny lidi i vozy," konstatovala.

Pražské komunikace se udržují standardně 

Všímaví chodci nicméně rozdíl přece jen postřehnou: silně namrzlé chodníky magistrát povoluje sypat nejenom inertním materiálem, ale i solí. A údržbové čety toho využívají. Naposledy to bylo při ledovce 30. a 31. ledna, poznamenala Lišková, že jako v pohádce Sůl nad zlato to na chodnících vypadalo už v pondělí a v úterý.

Jinak se pražské komunikace udržují standardně, podle předem schváleného pánu, připomněla Lišková. Zimní údržba má jasná pravidla: je konkrétně určeno, kam vyjet hned, kam později – a které chodníky zůstanou i neošetřeny. Podívat se, jak to vypadá třebas právě s jejich ulicí, se Pražané mohou na internetové adrese zimniudrzba.tsk-praha.cdsw.cz.

Situaci se podaří zvládnout 

Pokud by se vyskytly závažnější problémy, je na vedení města, aby rozhodlo o mimořádných opatřeních. K těm se ale neschyluje, řekl Deníku Vít Hofman z magistrátu, jenž předpokládá, že se situaci podaří zvládnout právě jako v pondělí a v úterý.

Při pohledu do internetové mapky ČHMÚ relativně uklidňuje varování ve žluté barvě – Praha ani její okolí tedy nejsou ani červené, což by znamenalo extrémní nebezpečí, ani nesvítí oranžově – v barvě pro vysoký stupeň. „Situaci budeme sledovat – a pokud by stav měl být ohrožující, určitě opatření přijmeme," ujistil Hofman Pražany.

„Co neubrdíš, to neukecáš"

Jakmile vozovky začnou klouzat, zvyšuje se počet dopravních nehod – naštěstí se většinou obejdou bez ranění a jde jen o „ťukance" s pomačkanými plechy.

Podle okřídlených slov „co neubrzdíš, to neukecáš" za nimi zpravidla stojí podcenění bezpečné vzdálenosti, nedostatek rychlosti a opatrnosti – a někdy i přehnané spoléhání na schopnosti elektronických vychytávek, jimiž jsou moderní auta vybavena.

Typickou pražskou bouračkou je střet dvou osobních aut

Ovšem pozor: třebas takový protismykový systém ABS nemá schopnost zkracovat brzdnou dráhu! Byť právě o tomhle jsou leckteří šoféři skálopevně přesvědčeni.

Typickou pražskou bouračkou je v takových případech střet dvou osobních aut, který skončil pouze hmotnou škodou – a v tom horším případě blokují komunikaci. Zpravidla k nim dochází spíš na menších komunikacích třeba na sídlištích či na parkovištích než na páteřních komunikacích, připomněl policista Tomáš Hulan.

Linka číslo 172 nevyjela 

Za zhoršené sjízdnosti se komplikace nevyhnou ani městské hromadné dopravě. Jednak průjezd omezují nehody, jednak se kluzké komunikace mohou stát oříškem i pro kola autobusů. Potvrzují to i zkušenosti z úterka.

„Zaznamenali jsme komplikace zejména na vysokých svazích – například v Chuchli, v ulici Na Hvězdárně," sdělila ve středu Deníku Aneta Řehková z dopravního podniku. „Nevyjela linka číslo 172, u některých spojů docházelo po spadu sněhu ke zpožděním," konstatovala.

Může se vyskytovat mrholení 

Pokud jde o sněžení, mají meteorologové pro pražské řidiče vcelku jednoznačnou zprávu. Zatím padat nebude – a nebude. „V Praze sněžení neočekáváme, protože teď nás čeká několik relativně teplejších dnů, kdy by teploty měly být kolem nuly nebo lehce nad nulou," uvedl ve středu Petr Dvořák z ČHMÚ.

Záruku před uklouznutím ale neposkytne. „Může se vyskytovat mrholení nebo mrznoucí mrholení, takže se v Praze může po ránu vytvářet ledovka. Sníh neočekáváme ani ve výhledu na následující týden," doplnil Dvořák.

Čtěte také: Na dálnici klouzal led, potom i hektolitry nafty