Kritici projektu jsou i mezi lidmi, kteří na vltavské hladině vydělávají na živobytí. „Václav Havel vysedával v hospodě, nikoli na lavičce. Do toho plánu se podle mě zaobalí snaha o další zpeněžení kusu nábřeží, kde ještě existuje nějaký genius loci,“ svěřil se dlouholetý převozník Petr Žaba.
Štěpán Rusňák, který lavičku prosazuje, ji přirovnává k unikátnímu uměleckému dílu, jehož přípravou prý strávil déle než dva roky.

Za inspirací vyrazil i do zahraničí. „Objeli jsme patnáct evropských měst ze seznamu UNESCO, abychom viděli, jak přistupují k veřejnému prostoru podél řek. A sehnali jsme stanoviska všech potenciálně zainteresovaných úřadů,“ řekl Pražskému deníku Rusňák a odmítl obvinění konkurence z toho, že chce lukrativní místo pod hotelem Four Seasons zpeněžit. Ta se obává, aby navrhované molo nebylo později využito i jako lodní přístaviště pro výletní plavby nebo kotvící restaurace.

Odhalení lavičky Václava Havla. Autorem je Ferdinand Vaněk.
Prahu zdobí lavička Václava Havla. Odhalena byla před technickým muzeem

„To jsou nesmysly, které jdou přesně proti symbolice celého projektu. Václav Havel měl rád Vltavu i dialog a přemítání u vody. Projekt je koncipován čistě nekomerčně a molo jako přístaviště navržené maximálně pro pramice, šlapadla nebo menší elektrolodě,“ vysvětlil Rusňák.

Konkurenční boj

Ředitel společnosti Pražské Benátky Zdeněk Bergman ale považuje Rusňákův záměr za zneužití Havlova odkazu s cílem vybudovat pod záminkou umělecké instalace nové přístaviště u nejkrásnější pražské nábřežní zdi. „Kromě estetických dopadů to může přinést další zhuštění už tak velkého provozu lodí u Karlova mostu,“ varoval Bergman. 

Jeho firma sama opakovaně neúspěšně žádala město o pronájem dotyčného místa, které je v bezprostředním sousedství přístaviště Pražských Benátek, využívaného také rybáři. „Jde o lokalitu, kterou nepoužíváme k přístupu turistů k vodě. A nikdy jsme na tom nechtěli nic měnit. O pronájem jsme žádali kvůli slavnostem Navalis, během nichž přistavujeme další mola, a chtěli jsme mít jistotu, že to bude možné i nadále,“ uvedl k vlastním motivům Bergman.

Sochař Petr Váňa (na snímku) a další kameníci přivezli 11. června 2019 do Prahy na říční lodi díly pro obnovu mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.
Loď s díly pro obnovu mariánského sloupu zakotvila v Praze

Projekt, který počítá s instalací dvou sedaček a stolku s prorůstající lípou na pontonu, před rokem nedoporučil Národní památkový ústav (NPÚ). „Narušilo by se panorama nábřežní zdi,“ konstatuje vyjádření NPÚ. Letos v únoru naproti tomu vydal souhlasné stanovisko odbor památkové péče magistrátu, který má v rozhodování o povolení mola zásadní slovo. Úřad přijal Rusňákovy argumenty. 

Ne obřím lodím

Radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha sobě) považuje projekt za architektonicky povedený. „Problém ovšem spočívá v tom, že jakmile by molo skutečně vzniklo, my jako město již nebudeme mít vliv na to, jestli se z něj v budoucnu nestane kotviště. O lodním provozu rozhoduje Povodí Vltavy,“ sdělila Třeštíková. Praha jako vlastník pozemku nábřeží podle radní s projektem nesouhlasí, protože se obává dalšího zahušťování lodní dopravy v centru.

Výletní lodě na Vltavě.
Štěpán Rusňák: Lodní dopravci nemají možnost se chovat ekologicky

Podle šéfa Povodí Vltavy Petra Kubaly je nicméně umístění velkého plavidla v dané lokalitě vyloučené. „Případné umístění samotného pontonu není v rozporu s požadavky na ochranu před povodněmi, ani požadavky na zajištění plavební dráhy. Žadatele jsme ale zároveň upozornili, že pro jednání o instalaci plovoucího zařízení v přístavišti vymezeném pro Povodí Vltavy musí doložit k vyjádření konkrétní technické parametry zařízení ve chvíli, kdy obdrží kladné stanovisko od odboru památkové péče,“ napsal Pražskému deníku Kubala, který považuje mediální třenice kolem projektu za nešťastné.

„Mediální diskuze o případném umístění lavičky Václava Havla na plovoucí zařízení v lokalitě Alšova nábřeží je z mého hlediska smutná, nedůstojná a plná různých zavádějících, mnohdy i nepravdivých informací,“ upozornil dále Kubala, podle kterého Povodí Vltavy rozhodně neschvalovalo nějaké nové přístaviště, jak vyplývalo z některých prohlášení. „V uvedené lokalitě totiž je už povoleno provozování přístaviště pro státní podnik Povodí Vltavy rozhodnutím Státní plavební správy,“ vysvětlil Kubala s dovětkem, že považuje za zcela nevhodné, „aby byl do dlouholetých osobních sporů mezi dvěma konkrétními osobami podnikajícími v lodní dopravě v Praze jimi zatahován náš podnik, případně i jiné instituce“.

V Praze bude jezdit mezi Výtoní a Smíchovem místo městského přívozu P5 soukromý Vyšehrad.
Městský přívoz nahradí Vyšehrad. Mezi Výtoní a Smíchovem bude jezdit Šemík