Brzy uplynou dva roky od brutálního útoku v obchodním centru na Smíchově, kde psychicky narušená žena ubodala jinou ženu. Téměř třicítka pražských „chrámů konzumu“ od té doby zažila mnoho dalších, ačkoliv méně šokujících incidentů.

Ostraha nákupních center. Infografika.Zdroj: RedakceI obchodní centra v metropoli musí reagovat na mezinárodní trendy, které v posledních letech přinášejí zejména rostoucí nároky na ostrahu, což s sebou většinou nese i vyšší výdaje.

Obchodníci se musí adaptovat na změny v chování jak zlodějů, tak klientů.

Podle posledního průzkumu společnosti Rondo Data Češi nejraději nakupují v nákupních centrech (31 %) a v supermarketech (27 %). Do obchodních center se však už dávno nechodí jen za nákupy. Podle Mezinárodní rady nákupních center (ISCS) se rapidně zvyšuje podíl návštěv například za jídlem, do kin, salonů a dalšími službami, čímž se zvyšuje frekvence pohybu lidí z širokých společenských vrstev i jejich čas strávený v obchodním centru.

Zloději jsou agresivnější

Mění se i trendy v krádežích a struktura jejich pachatelů. "Krádeže v obchodech kopírují celospolečenskou a ekonomickou situaci jako takovou. Zatímco v době před krizí se kradly dražší a luxusnější věci, kolem roku 2010, kdy přišla krize i do Česka, se začaly krást i věci denní spotřeby jako máslo, mléko, pečivo. Nyní se opět kradou věci luxusnější,“ vysvětlil Oldřich Rutar, provozní ředitel společnosti M2C, která se mimo jiné stará o bezpečnost několika obchodních center a obchodů v Praze. V loňském roce společnost v rámci celé své působnosti zamezila celkem 18 040 krádežím v hodnotě 10 416 006 korun.

Podle Jaromíra Průši, předsedy české pobočky Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu (ASIS), se zkušení zloději v obchodních centrech snaží spáchat maximálně přestupek ohraničený škodou do pěti tisíc korun. „Snižuje se věk pachatelů a zvyšuje agresivita. V dnešní době se profesionální zloději ne úplně vždy schovávají. Prostě si vezmou zboží, drží ho v náručí, nebo ho vloží do zavazadla, a odcházejí. V případě zadržení jsou agresivní,“ řekl Průša. Ostraha obchodních center, retail parků a obchodů je tak velmi často „první na ráně“.

Podle Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí se navíc muselo původní zaměření ostrahy na ochranu majetku rozšířit o prevenci proti násilným a teroristickým činům. To přispívá ke zvýšenému zájmu o kvalitní bezpečnostní služby. „Co se týče nákladů, zvýšili jsme především monitoring prostor nemovitostí pod naší správou,“ sdělil Martin Šimek ze společnosti Cushman & Wakefield, spravující nákupní centra.

Dohledové kamery umí rozpoznávat obličeje

Dnes je možné automatizovat dohled nad veřejnými prostorami prostřednictvím analýzy obrazu dohledových kamer, které kromě možnosti sledování neobvyklého chování a zapomenutých zavazadel zvládají i rozpoznávat obličeje. Některé technologie se však dostávají do rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů nebo jeho výkladem, který používá Úřad pro ochranu osobních údajů. Podobně lze analyzovat i aktivity na wi-fi sítích obchodních center.

Náklady na ostrahu vzrostou o deset procent

„Nedávný nárůst minimální mzdy zvyšuje náklady bezpečnostních firem na strážní službu. Souběh potřeby většího zajištění a zvýšení ceny pracovníků povede k nárůstu této služby o víc než deset procent,“ uvedl Daniel Štys z realitní poradenské firmy CBRE. Bezpečnostní služby se potýkají s akutním nedostatkem personálu, který se snaží suplovat právě technologiemi.

„V současné době testujeme roboty schopné nahradit lidskou činnost, drony schopné automaticky kontrolovat perimetr, automatické recepce a spousty dalších. Samozřejmostí již je vzdálený dohled,“ vysvětlil Oldřich Rutar.

Podle něj jsme na tom, coby šestá nejbezpečnější země, s bezpečností v obchodních centrech velice dobře a častěji se neprojevuje ani strach z násilných útoků a terorismu. „V žádné zemi v rámci střední a východní Evropy, kde poskytujeme bezpečnostní služby v obchodních centrech, nevnímám, že by lidé panikařili. Jediná země, kde jsou lidé obezřetnější, je Turecko, ale tam je nastaven přísnější stupeň bezpečnosti,“ dodal Rutar.