Práce na Hořejším a Rašínově nábřeží trvaly od prosince minulého roku, nyní už se ladí poslední detaily oprav a od září se do kobek nastěhují noví nájemci. Návštěvníci se mohou v kobkách těšit na nové kavárny, bary a ateliéry, které jsou připravené na celoroční provoz.

Život v kobkách povedou soukromí provozovatelé, které město vybralo ve výběrovém řízení. „Smlouvu mají na dobu neurčitou s šestiměsíční výpovědní lhůtou.

Vizualizace nové podoby náplavky na Rašínově nábřeží
Bajkazyl, knihovna i ateliéry. Kobky na pražských náplavkách otevřou v září

Program se bude odehrávat uvnitř i venku s menším sezením a zahrádkami. Návštěvníky čekají talkshow i komorní koncerty,“ uvedl kurátor náplavek Jiří Sulženko. Například Kobku číslo šest povede Tiskárna na vzduchu, která svůj prostor pojmenovala Lab, který bude fungovat jako zero waste bistro s důrazem na udržitelnost a co nejmenší odpadovost.

Další z kobek povede Pražská paroplavební společnost, která má provozovat galerii spojenou s historií Vltavy, vody a paroplavby. Ve své činnosti hodlá pokračovat i Bajkazyl. Provoz je nastaven tak, aby nerušil okolní obyvatele. Hudba by přes sedmicentimetrové sklo neměla být slyšet ven.

Skla pro Prahu vyrobili až v Asii

Cena jednoho skla se pohybuje okolo 700 tisíc korun. Rotační skla mají nově sloužit jako netradiční vstupní portály. „Každá čočka je jiná, vyrobeny jsou v Thajsku a na náplavku byly dopraveny lodí,“ říká architekt Jan Janda ze studia Brainwork, která čočky navrhla. Podle něj se jedná o největší kruhová okna na světě, jelikož tento typ oken není příliš běžný.

Vizualizace nové podoby náplavky na Rašínově nábřeží
Hlasitá hudba na náplavkách? Už jen uvnitř kobek nebo kotvících lodí

Náklady na opravy činily pro každé nábřeží přibližně 87 milionů korun. Práce i s přípravami zabraly celkem 19 měsíců. Stavebně technické zajištění proběhlo od února do listopadu 2018 a samotné stavební práce pak navázaly v prosinci loňského roku.

Kobky, které kdysi přímo omývala voda Vltavy, sloužily po desetiletí jako zásobárna ledu a shromaždiště plavebního dřeva. Donedávna fungovaly jako sklady.

Do budoucna se počítá i s přesunutím cyklotrasy na horní komunikaci. Na promenádě mají mít totiž přednost chodci.

Sčítač chodců a cyklistů.
Kde jezdí v Praze nejvíce cyklistů? Na trasách do Modřan a Stromovky