Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale ve čtvrtek uvedla, že smlouvu o nájmu ukončí, protože firma pravděpodobně nedodrží termín, do něhož měla být památkově chráněná budova opravená. Smlouva o nájmu vyprší k 16. říjnu. Firma požaduje prodloužení smlouvy a uvedla, že do rekonstrukce investovala 1,2 miliardy korun, které bude spolu s ušlým ziskem z dalších let nájmu požadovat zpět po SŽDC.

Italové požádali o prodloužení lhůty 

Společnost Grandi Stazioni prostory nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale, tedy v budově z druhé poloviny 20. století, vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci nádraží získala od Českých drah možnost budovu komerčně využívat po dobu 30 let.

Loni na jaře požádala o prodloužení lhůty na obnovu secesní budovy od architekta Josefa Fanty, která měla být dokončena právě letos v říjnu. V prostoru pod kupolí historické budovy opravila a znovuzprovoznila Fantovu kavárnu. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

Nejohroženější je kamenná výzdoba

Holasová ve čtvrtek uvedla, že dosavadní komunikace NPÚ s investorem byla velmi dobrá a korektní. Historická budova nádraží je podle ní v pořádku co do konstrukce budovy. Nejohroženější podle ní je štuková a kamenná výzdoba, římsy a další měkké dekorativní části na čelní fasádě obrácené k magistrále, zejména obou bočních křídel.

Jsou nejzanedbanější na rozdíl od hlavní centrální části, kde se ve veřejných prostorách už léta postupně pečlivě rekonstruují a restaurují hodnotné prvky, omítky, štuky, okenní a dveřní výplně a vnitřní vybavení.

Nesmí se čekat na havarijní stav 

„Také na fasádě centrální části se hodně pokročilo, podařilo se zastavit zatékání do věží," uvedla. Opravy naléhavě potřebují boční křídla a jejich neveřejné prostory, zvláště ředitelské kanceláře v patrech a omítky a štuky v přízemí. Dekor na každé budově „padá" nejdříve a špatně se nahrazuje pokud se zničí, lze ho nahradit jen replikami.

To je první fáze chátrání památky, po obnažení samotných nosných konstrukcí začnou chátrat i ty. „Je třeba zakročit ve chvíli, kdy ještě je možné zmíněné prvky opravit, ne čekat na havarijní stav," uzavřela Holasová.

Čtěte také: