Plánovaný návrat tramvají na Václavské náměstí může zkomplikovat jeho několikrát odloženou celkovou rekonstrukci. Naznačil to vedoucí odboru výstavby první městské části Oldřich Dajbych. „Dali jsme pokyn plynařům a energetikům, aby do konce dubna dokončili podpovrchové práce ve střední části náměstí. Kvůli novému projektu tramvajové trati bude totiž zapotřebí nové územní rozhodnutí. A nedávalo by smysl dělat něco, co může být třeba s tím projektem v rozporu,“ zdůvodnil Dajbych krok svého úřadu.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) jde ale o formální krok, protože s koncem aktuální fáze prací počítá jejich harmonogram. „V dolní části náměstí, která nebude tramvajovou tratí ovlivněná, začnou povrchové úpravy podle plánu v létě. O územní rozhodnutí pro horní polovinu požádáme letos. S jeho vydáním počítám na příští rok,“ řekl Pražskému deníku radní.

Skepse kvůli územnímu řízení

Šéf stavebního úřadu je nicméně opatrnější. „Správní řízení je časově těžko předvídatelný proces. Námitky bude moct vznést zhruba stovka majitelů okolních nemovitostí, včetně obchodů. Navíc u přezkumů závazného stanoviska hygieniků nebo hasičů nejsou odvolací orgány vázané lhůtami,“ varoval Dajbych.

Přesnější odhad dokončení nové trati i jejího vlivu na souběžně připravované „zkrášlení“ hlavního pražského náměstí bude podle Dajbycha možný až po dokončení předprojektové studie, kterou má na starosti Dopravní podnik.

Adam Scheinherr je optimistický i vzhledem k dalším otazníkům v projektu, který má jeho koalice v programovém prohlášení. „Prověřujeme ve spolupráci s Kloknerovým ústavem, jestli bude zapotřebí zpevnit stropní desky ve vestibulech metra. Práce na magistrále, kterou bude tramvaj přetínat, se pak určitě obejdou bez její celkové uzavírky,“ ujistil Scheinherr.

Přeměna Václavského náměstí v příjemnější prostor se širšími chodníky i více stromy vychází z patnáct let starého projektu a po přípravné fázi snad viditelně začne v dolní části za několik měsíců. Později přidaný plán tramvajového propojení Vodičkovy a Vinohradské má přinést pohodlnější cestování přes centrum a odlehčit tamním spojům, které jsou na hraně kapacity. „Odlehčení je žádoucí zejména na světelně řízených křižovatkách na Karlově náměstí,“ upřesnil manažer městské organizace ROPID Martin Šubert.