Nejdůležitějších dopravních omezení je v Praze na letošní léto připravených necelých třicet. I když město podle vyjádření jeho představitelů chtělo při plánování harmonogramu prací předejít velkým problémům, na některých místech se jim nevyhne.
V důvodové zprávě k omezením, kterou má Deník k dispozici, má každá oprava hodnocení dopadů na dopravu. Ty budou podle zprávy u některých oprav velké.
Například kvůli uzavírce Vyšehradského tunelu se od 16. července do 23. srpna počítá s velkým zatížením objížďky přes ulice Vnislavova – Čiklova – Táborská – Na Dolinách a Podolská.
Neprůjezdná Seifertova
Zhoršený průjezd řidiče čeká ve frekventované ulici K Barrandovu, která je součástí spojnice brněnské a plzeňské dálnice. Dělníci na této důležité spojce mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí budou pracovat od 1. července do 17. srpna. Zůstanou tam sice čtyři jízdní pruhy, jeden však povede v protisměru.
S přetížením objízdných tras počítá magistrát také při opravě tramvajových tratí Seifertově ulici a na Olšanském náměstí. Práce zde začnou už příští týden a skončí 8. července. Seifertova ulice bude mezi Přibyslavskou a Kubelíkovou uzavřena.
Zácpy aut se dají očekávat také v ulici Milady Horákové a v Patočkově. Od konce června až do března příštího roku budou tyto ulice ve směru z centra neprůjezdné. Provoz bude v protisměru a do centra pojedou řidiči ulicemi Na Valech a Na Špejcharu.
Zácpy v Liberecké
Zácpy na objížďkách vyvolá i výstavba mimoúrovňové křižovatky v Liberecké ulici. V červenci kvůli tomu dojde k uzavření poloviny Kbelské ulice a uzavřena bude Veselská ulice. Omezení tam potrvá až do června příštího roku.
Většina letních začne až v druhé polovině července a skončí před posledním srpnovým víkendem, kdy se očekává na silnicích nápor kvůli návratu z dovolených.
Podle vedoucího oddělení silničního správního úřadu Miroslava Rajcharta už není možné termíny letních prací zkracovat. „Další zkracování by už bylo na úkor kvality. Musí být dodržovány technologické postupy,“ řekl Deníku.
Rozhovor s primátorem Pavlem Bémem
Požadujeme nejméně dvousměnný provoz
Co udělalo město pro to, aby Pražané letní opravy moc nepocítili?
Praha je natolik přetížená dopravou, že žádná oprava nemůže být bezbolestná. Udělali jsme však maximum pro to, aby dopady na město bylo co nejmenší. Snažili jsme se zkrátit dodavatelské termíny oprav i staveb, v tom jsme oproti minulosti výrazně tvrdší. Tvrdí budeme i při kontrolách staveb.
Jak?
U všech akcí, kde je investorem Technická správa komunikací, dopravní podnik a hlavní město Praha, požadujeme nejméně dvousměnný provoz. Pokud to situace dovolí z hlediska hluku a technologických postupů, tak nepřetržitý provoz.
Co mohou Pražané dělat, když nebudou spokojeni s průběhem oprav?
Na každé stavbě jsou umístěny informační tabule s kontakty na odpovědného zástupce investora nebo dodavatele. Na tomto viditelném místě však také lidé najdou spojení na naše instituce. Budou díky tomu moci kontrolovat například dodržování pracovní doby.
Proč začnou práce až po prvním prázdninovém víkendu?
Rozhodli jsme se tak na základě zkušeností z předchozích let. Chceme, aby poslední prázdninový víkend bylo hotovo maximum oprav, které ovlivní dopravu v Praze.
Jak se vám dařilo sladit termíny všech prací?
Sladění termínů různých dodavatelů bereme jako samozřejmost. Díky tomu se do hotové stavby nemusí vstupovat dodatečně a dopravní dopady se nekumulují. Do koordinace jsme letos zahrnuli i velké sportovní a dopravní akce, které ovlivní dopravu.
Letní opravy může zastavit počítač
Speciální programy možná nedoporučí některé výluky kvůli hrozbě kolapsu dopravy.
Některé z desítek oprav pražských silnic, které jsou naplánovány na letošní léto, se možná nakonec neuskuteční. Podle zjištění Deníku chystá město zřídit speciální pracovní skupinu, která bude připravena v reakci na aktuální vývoj dopravy jednotlivé práce na cestách na poslední chvíli zrušit.
Tento osud může potkat například opravu Vyšehradského tunelu, mostu v ulici K Barrandovu, či další významnější dopravní omezení. V pracovní skupině zasednou zástupci města, jednotlivých investorů, ale také policie a dopravní odborníci.
Roli hraje počasí
„Skupina plánuje setkávání jednou týdne, podle potřeby i častěji. Jednotlivé dopravní akce povolíme jen v případě, pokud to celková dopravní situace umožní,“ sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Opravy jsou proto v podmíněném režimu a mohou být odvolány i na poslední chvíli. Podle Šteinera se nedá předem přesně odhadnout, jaký bude vývoj dopravy v létě. Bude záležet, zda podle počítačových modelů dokáží ulice v okolí výluky pojmout větší provoz. Svou roli při vyhodnocování sehraje například počasí, které má na práce vliv. Problémy mohou nastat pod Vyšehradem. „Tamější tunel je citlivá investiční akce, kde očekáváme dopad na plynulost dopravy,“ připustil radní.
Blanka má přednost
Město však v metropoli větší komplikace, které by si vynutily zastavení prací, neočekává. Podle primátora Pavla Béma se vedení pražské radnice snažilo při plánování letního harmonogramu oprav předejít jejich riziku. „Všechny akce s dopadem na dopravu byly pečlivě koordinovány, zaměřili jsme se na vyloučení souběhu prací na paralelních komunikacích a soustředění nepříjemných dopravních omezení na hlavních komunikacích do prázdninových měsíců,“ řekl Bém Deníku a zároveň dodal pozitivní informaci pro cestující MHD. Ti dostanou přednost před auty.
„Pro každou letní opravu jsme řešili systém náhradní dopravy pro individuální i hromadnou dopravu včetně informačního systému. V případě, že nelze vyřešit obě složky dopravy, dostala jednoznačnou preferenci doprava hromadná,“ pokračoval primátor.
Při plánování letních oprav silnic a chodníku se vše podřídilo probíhající výstavbě tunelového komplexu Blanka. V okolí vzniku části Městského okruhu tak nebyly povoleny žádné významnější opravy.