Nová zbraň v rukou nepoctivých cestujících, kteří chtějí ušetřit, to je karta opencard. I přesto, že ji vlastní už 350 tisíc lidí, což je více než čtvrtina obyvatel hlavního města, někteří revizoři v městské hromadné dopravě si s kartou zřejmě stále nevědí rady a nedokáží zkontrolovat, zda je na ní nahrán kupon, který je platný.

„Jak jinak si mám vysvětlit, že když mě v tramvaji zastavil revizor a po předložení opencard pouze mávl rukou a řekl, že je vše v pořádku,“ řekla o svém zážitku Barbora Voříšková z Prahy 10.

Na vlastní kůži

Podobné zkušenosti v MHD jsme zaznamenali na vlastní kůži. Zejména ve chvíli, kdy je revizor sám, tak poněkud zdlouhavější kontrolu opencard odkládá, kartu někdy jen prohlédne očima a vrátí zpět majiteli.

Revizor, kterého přistihl při vynechání kontroly opencard redaktor Deníku, se vymlouval s tím, že kontrolu provedl. Nedokázal už ale vysvětlit, jak to udělal, když přístroj vůbec nevyndal a na kartu se pouze podíval, aniž by si ji dokonce vzal od majitele do ruky.

Taková práce revizorů pak ovšem jasně nahrává černým pasažérům. Pokud by totiž většina revizorů opencard nekontrolovala, mohli by tak cestující kartu sice vlastnit, ale nemuseli by si na ni nahrávat kupony pro jízdu v městské hromadné dopravě. Pětisetkorunové pokutě by se tímto způsobem jednoduše vyhnuli.

Za jednoznačné pochybení považuje takové chování revizorů i mluvčí celého projektu opencard Martin Opatrný. „Pokud se takové věci dějí, je to opravdu špatné. Jestliže revizoři karty nekontrolují, je to velká chyba. Faktem je, že určitá část majitelů opencard zřejmě jezdí v městské hromadné dopravě takzvaně načerno, a to je potřeba odstranit, ale přesné číslo není možné zjistit,“ konstatoval Opatrný s tím, že majitel karty není povinen využívat opencard jako tramvajenku, ale může mu sloužit například jen jako karta do knihovny.

Proto nelze počet černých pasažérů s opencard zjistit. Tím, že někteří revizoři nekontrolují opencard, okrádají i sami sebe. „Je to tak, čím více odhalených černých pasažérů revizoří mají, tím větší je jejich platové ohodnocení. Neznám důvody, proč by někdo karty neměl kontrolovat. Je to pouze rozhodnutí konkrétního revizora, je to jeho strategie. Takovou věc lze těžko komentovat. V souvislosti s fungováním opencard jsme nezaznamenali žádný úbytek kontrol respektive vybraných pokut za jízdu bez dokladu,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Potíže byly už v zimě

Problémy s kontrolami opencard byly už v minulosti, na podobné věci upozorňovali majitelé karet letos v zimě. Když začal systém naplno fungovat, někteří revizoři neuměli karty kontrolovat. „Vůbec si s tím nevěděli rady, buď je kontrola pouze jedné karty neuvěřitelně zdržela, takže mohli černí pasažéři v klidu utéct, nebo to raději předem vzdávali a soustředili se jen na klasické tramvajenky,“ vzpomíná Marcel Kalinský z Prahy 8.

Všichni byli proškoleni

„Na začátku opravdu potíže byly, ale každý revizor byl řádně proškolen, takže všichni vědí, jak kartu kontrolovat. S tím už by dnes neměl být žádný problém. Navíc kontrola jedné karty trvá jen několik vteřin a není to nic složitého,“ pokračoval Opatrný. Podle slov mluvčího dopravního podniku by pak neměla být potíž ani s takzvanými čtečkami karet. Samotní revizoři o svých kontrolách příliš mluvit nechtějí. Většina tvrdí, že karty opencard kontroluje.