VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opencard na počkání? Peklo!

Praha - Prožili jsme na vlastní kůži vyřízení expres opencard.

10.9.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Přestal jsem počítat nejenom minuty, ale i hodiny, bolí mě záda a mám žízeň.

Uvažuji, zda budu muset odběhnout na toaletu právě ve chvíli, kdy dojde na moje pořadí, přestože chaoticky naskakující čísla na displeji elektronického pořadníku už ani nevnímám – vlastně usínám. Tím spíše mi ale k podvědomí proniká skřípění zubů a odevzdané povzdechy mého okolí.

Říkám si, zda se ještě někdy vůbec z toho místa na pražském magistrátu dostanu.

A přitom mi nejde o nic tak zásadního – chci si jen vyřídit na počkání nově zavedený doklad pro přepravu v pražské MHD neboli již několik let mediálně proslulou opencard.

Uvažujete v současnosti i vy o něčem podobném? Pak se připravte na to, že vás to bude stát velkou míru trpělivosti, spoustu času i peněz.

K tomu tiskový mluvčí projektu opencard Martin Opatrný říká: „Přelom prázdnin a nového školního roku se v tomto směru ukázal opravdu náročný. Je to ale důsledek i toho, že lidé, zejména ti, kteří se snažili vyřizovat kartu pro své děti, nechali tuto věc na poslední chvíli.“

Zájemce o opencard si ji může klasickou cestou pořídit prostřednictvím formuláře či přes internet, a to zdarma, ovšem ne dříve než ve lhůtě 14 dnů.

Pokud se ovšem ocitne v situaci, kdy věc potřebuje řešit operativně, a získat kartu obratem, nečeká ho právě procházka růžovým sadem. Kromě toho za službu musí uhradit nemalý poplatek 250 korun.

No co, řeknete si – čas jsou peníze. Záhy se vám ale z lidového rčení stane absurdní zkušenost.

I když jsem nečekal, že vše půjde hladce, takové martyrium mě opravdu překvapilo. Zvláště, když expres opencard má rychlost už ve svém názvu.

Navíc se mě zmocnily lehké pochyby: Ten, kdo potřebuje opencard zvlášť rychle, si má ještě připlácet? Asi ano – co se dá dělat – za každou věc udělanou expres se doplácí.

Pro pořízení opencard je nezbytným doplňkem průkazová fotografie – v některých okresních městech, například na odborech dopravy, je přítomen za účelem jejího pořízení fotograf.

V našem případě však nebyla jiná volba než navštívit ateliér. A s touto procedurou vám ovšem výsledná částka naroste již na rovnou pěti-
stovku.

Vaše (ne)šťastná čísla

Bezprostřední příchod pod střechu magistrátu navíc provázel chaos. Zdejší rozčleněné atrium totiž není právě vzorem přehlednosti.

Zcela fatálním se v kombinaci s ním, navíc ukázal elektronický pořadník. Vyvolávací číslice na něm naskakovaly v naprosto nesourodém pořadí.

Jako stošedesáttrojka jsem měl zprvu důvod k optimismu, když jsem na displeji registroval stopadesátku. Ale vzápětí byl přinejmenším zaskočen, když na rozdíl od logiky věci spadlo pořadí zhruba o třicet čísel nazpět.

Po nějaké – a už docela dlouhé chvíli – pro změnu zničehonic probliklo 180.

„No to snad není pravda!“ ozvalo se vedle mě. Muž středního věku s kravatou opustil své místo.

Za několik minut se ovšem vrátil s druhým lístkem. Propadl dojmu, že se při registraci přehlédl, což napadlo i mě. Ale, nebyla to pravda.

„Já bych ti nejradši jednu…“

Po dvou hodinách jsem se přistihl, že jsem na okamžik usnul. Probudil mě brunátný otec kárajícího syna: „Já bych ti nejradši jednu vrazil. To bylo pořád času a nakonec to všechno necháš na poslední chvíli. Teď abych tady kvůli tobě tvrdnul!“

Nesvědomitého hocha zachránila od pořádného pohlavku zřejmě jen otcova vyčerpanost z čekání.

Odhadl jsem je na více než tři hodiny, neboť otec se synem přišli asi půlhodiny přede mnou.

Nakonec jsem se dočkal. Když jsem pronikl na přepážku, procedura vystavení zabrala asi deset minut. Úsměv slečny, která mi kartu předala, zčásti smazal i předcházející napětí. Jaký to paradox!

A svým způsobem jsem také pochopil, proč někteří pasažéři jezdí načerno. Mají to jednodušší…

Fakta opencard

– je určena jako doklad pro používání v pražské integrované dopravě včetně lanové dráhy.
– její zřízení je zdarma pokud o ni zažádáte prostřednictvím formuláře nebo internetu, kdy vám bude fyzicky předána do 14 dnů
– můžete ji získat i na počkání skrze službu expres opencard za 250 Kč.
– lze ji používat ve čtyřech věkových a pěti časových kategoriích
– jedna kategorie opencard je přenosná. Na rozdíl od kupónů ji může používat celá rodina
– do dnešních dnů si elektronickou kartu opencard pořídilo již 870 tisíc Pražanů
Lidé to prostě nechali na poslední chvíli, reaguje na kritiku mluvčí opencard Martin Opatrný

Lidé si v současnosti musí u přepážek opencard, zejména pokud chtějí tu expresní, vystát poměrně dlouhé fronty, jak jsme se s tím setkali i my. Co myslíte, že je toho příčinou a nešlo by to urychlit? Jak se snažíte těmto problémům zamezit?
Snažíme se velmi pružně na poptávku reagovat, ale právě u expresní opencard to není možné z technických důvodů. Zařízení, které je připravuje, je poměrně složité, a v tuto chvíli nemáme ještě dostatek kvalifikovaného personálu, abychom v podobných situacích mohli její výdej plně posílit. Situace se vyhrotila také s přelomem období konce prázdnin a začátku nového školního roku, protože lidé jako obvykle si začali vyřizovat opencard na poslední chvíli a tím došlo k frontám, jakých jsme svědky.

V případě, že hrozí vznik skutečně nějaké extrémní fronty, kromě toho, že posilujeme přepážky, vysíláme mezi čekající školený personál
i hostesky, které lidem třeba mezitím vysvětlují, jak si správně vyplnit či předchystat dotazník nebo formulář, aby následně rovněž urychlili celý proces. Lidé by taky měli mít na paměti, že se front mohou vyvarovat i tím, že si zvolí pro vyřízení opencard vhodnější čas, než je dopoledne nebo čas s koncem jejich pracovní doby, což jsou dvě nejvytíženější časová rozmezí.

Zřizovatelé a propagátoři opencard se snažili cestující v minulosti co nejvíce motivovat, aby si opencard pořídili. Ovšem právě ti, co tak dnes chtějí učinit okamžitě, si musí ještě připlatit 250 korun. Není to svým způsobem absurdní?
Poplatek je nutný. A to proto, že pokud bude zdarma podobně jako osobní karta a standardní výdej, tak u expresního výdeje nebudou fronty velké, ale obrovské. Jsme si toho od samého počátku vědomi, a snažili jsme se za tímto účelem komunikovat i s oblastními médii, abychom potenciální zájemce na tuto eventualitu včas připravili.

Na základě našich zkušeností, byli lidé při čekání hodně stresovaní zejména digitálním pořadníkem, kde čísla naskakovala v různorodém pořadí, což rozhodně nepřispívalo k tomu, aby si učinili přehled o tom, kdy vlastně přijdou na řadu.
Chápu, že to je nepříjemné. Elektronické zařízení nicméně funguje na tom samém základě jako je tomu na poštách či v bankách. Rozhodně nevím nic o tom, že bychom zaznamenali nějakou poruchu.

Čtěte také: Opencard: Padla další čtyři obvinění

Autor: Ivan Šiler

10.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Adrej Babiš.
56

Babiš pokračuje v povolebních jednáních, sejde se se Zemanem

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Šéf vítěze voleb hnutí ANO Andrej Babiš přemlouval hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ke koaliční spolupráci, ale marně, řekl novinářům po dnešní zhruba hodinové schůzce s Babišem předseda Starostů Petr Gazdík.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení