VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opencard: mnoho drahých otazníků

Praha - Budoucnost karty je v těchto dnech nejasná. Všichni čekají na výsledky auditu. Slibované novinky musejí počkat.

2.9.2009 2
SDÍLEJ:

KOLIK NÁS VLASTNĚ STÁLA? Na projekt opencard vydala metropole - tedy každý Pražan - obrovské peníze. Takže zadarmo opravdu není.Foto: DENíK/Jan Handrejch

Tři funkce a dost. Tak to v současné době vypadá s využitím karty opencard.

Miliarda. Na co?

Projekt už stál zhruba 800 milionů korun, některé odhady hovoří dokonce o miliardě. V současné době ji vlastní asi 360 tisíc lidí. Ti očekávali slibované rozšíření služeb, které se však zatím nekoná. Karta stagnuje a nebýt dopravního podniku, asi by ji dnes měl jen zlomek současných majitelů.

Posun by mohl nastat po oznámení výsledků rozsáhlého auditu projektu. K dispozici mají být nejdříve za měsíc. Audit má mimo jiné prozradit, zda-li byly vynaložené stamiliony korun efektivně využity. „Na projektu nadále pracujeme, ale v nejbližší době novinky nechystáme. Musíme počkat na výsledky auditu,“ potvrdil Deníku Martin Opatrný, mluvčí projektu opencard.

Novinky v nedohlednu

Opencard slouží jako průkazka v Pražské integrované dopravě. Papírové časové kupóny v tomto případě nahrazují elektronické. Dále funguje jako čtenářský průkaz do poboček Městské knihovny v Praze. Třetí funkcí je, že lze kartou platit za parkování v zónách placeného stání na území Prahy 1, 2, 3 a 7. Opencard umožňuje také využít služby Vím, jak řídím, která zobrazuje nevyřešené dopravní přestupky řidiče spáchané na území Prahy.

Další funkce nebo výhody jsou většinou pouze krátkodobé.

„Nadále chceme, aby mohla opencard v budoucnu sloužit jakoelektronická peněženkana nejrůznější drobné platby,“ pokračoval Opatrný.

Mikropeněženka

Tato funkce se ale příliš nelíbí zastupiteli hlavního města a místopředsedovi finančního výboru Jiřímu Witzanymu (SNK ED). „Město by se nemělo s kartou pouštět do této komerční sféry. Otázkou je také to, zda se bude nějaká společnost vůbec chtít zapojit. I v případě, kdy by se mohla opencard využívat pro mikroplatby, by se mohlo jednat o narušení hospodářské soutěže. Město by totiž využilo svého monopolu na tomto poli,“ varuje Witzany, který kartu dlouhodobě kritizuje.

S tím ale Opatrný nesouhlasí.„Karta by nefungovala jako klasické platební, jelikož by se jednalo pouze o mikroplatby. Určitě by to nebylo v rozporu s pravidly hospodářské soutěže."

„Nebýt propojení s dopravním podnikem, kdy začala karta sloužit jako jízdenka, nikdy by o ni ani nebyl tak masový zájem,“říká na adresu opencardWitzany. Opatrný k tomu ale dodává, že kartu si kvůli ukončení papírové verze roční jízdenky pořídilo zhruba sto padesát tisíc lidí, tedy méně než polovina z celkového počtu majitelů.

Co zjistí audit?

Probíhající audit by měl zjistit, jestli byly miliony korun dobře vynaloženy. „Šetření se ale zaměří na opencard jako celek. Prověří i to, jak je projekt veden, jak je úspěšný a podobně,“ doplnil Opatrný.

Podle mínění některých zastupitelů ale audit neobjasní vše. „Zadal ho magistrát, takže je otázkou, nakolik vlastní projekt zkritizuje. Věřím ale, že nějaké nedostatky se podaří odhalit,“ myslí si Witzany.

„Podle mě je to černá díra na peníze. Projekt mě za celou dobu příliš nepřesvědčil a jsem zvědavý, jaké budou výsledky šetření,“ navázal Petr Hulinský (ČSSD), předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města. Výbor se bude výsledky auditu detailně zabývat.

Validátory na trase A? Zapomeňte

Problém zůstává také s takzvanými validátory. To jsou přístroje ve stanicích metra, které slouží k nahrání zakoupeného kuponu přes internet. Je to vlastně poslední krok k tomu, aby mohl cestující začít s opencard jezdit.

Jenže i nadále validátory chybí v podstatě na celé trase metra A, a to i přes to, že původně měly být nainstalovány už na jaře letošního roku. „Také v tomto případě jsme se neposunuli dál. Na druhou stranu věřím, že současný stav validátorů je dostatečný a nedochází k problémům,“ konstatoval Opatrný.

O instalaci dalších validátorů nic neví ani dopravní podnik (DP). „Nemám informace, že by měly přibýt další,“ doplnil mluvčí DP Ondřej Pečený. Podle jeho slov je v současné situace okolo opencard značně nepřehledná a také dopravní podnik napjatě čeká, jaké výsledky přinese audit.

Desítky milionů korun za opencard dopravní podnik asi nedostane

V loňském roce investoval dopravní podnik (DP) do projektu opencard přibližně 230 milionů korun. Investice a provoz se měl vyšplhat na 180 milionů, dalších 50 milionů korun pak DP v podstatě ztratil, když přispíval na roční jízdenku bezmála 500 korun.

Dopravní podnik poté počítal s tím, že vložené finance mu město vrátí zpět. Doposud se tak ale nestalo a je otázkou, zda tomu tak vůbec bude.

Ticho po pěšině

„Zatím nemáme přesné informace. Situace ohledně financování se stala hodně nepřehledná a vše vyústilo ve vyhlášení auditu. Nyní vše utichlo, ale na výsledky stále čekáme,“ informoval mluvčí DP Ondřej Pečený.

Už dříve primátor Pavel Bém (ODS) upozornil, že je město připravené refundovat zmíněných 50 milionů, jako ztrátu na výnosech za prodej ročních kuponů. O proplacení zbylých investic ale nechtěl vůbec slyšet.

Opencard si většina lidí pořídila právě z důvodu, že roční kupony do MHD přestaly letos fungovat v papírové podobě a lidé je mohli získat pouze v podobě elektronické právě pomocí opencard. Do budoucna se počítá s tím, že nahradí i čtvrtletní a měsíční jízdenky. Zlomový by měl být v tomto případě rok 2010. V té době lze předpokládat, že kartu bude vlastnit zhruba jeden milion občanů.

Autor: Lukáš Marek

2.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení