Sdružení již písemně upozornilo pražský magistrát.

Automatický souhlas

Opencard, jež funguje mimo jiné jako průkaz na cestování hromadnou dopravou, postupně nahrazuje papírové kupony. S prvním sporným bodem se lidé setkají už při vyplňování žádosti o vydání karty, na níž je automatický souhlas se zasíláním obchodních sdělení týkajících se systému opencard. Přitom by měl mít žadatel možnost volby, zda informace chce posílat či nikoli.

„Pokud si cestující nepřeje dostávat tato sdělení, doporučujeme přeškrtnout zmíněné ustanovení, a tak vyjádřit nesouhlas,“ sdělil právník SOS Jiří Žůrek.

Kartu vydat nemusí

Za velmi sporné považuje SOS ustanovení o právu opencard nevydat. „V podmínkách se tvrdí, že správce je oprávněn nevydat kartu, a to i bez udání důvodu,“ řekla mluvčí SOS Ivana Picková. close zoom_in

V souvislosti s tím, že lidé žijící či pracující v Praze, kteří si chtějí pořídit roční kupon, nemají jinou alternativu, považuje sdružení takovou podmínku za naprosto neudržitelnou.

Bez zkoušky

Magistrát ještě písemné vyrozumění neměl k dispozici. „Zatím jsme se seznámili pouze s tiskovou zprávou. Až budeme mít dopis v rukou, určitě začneme všechny připomínky řešit a věřím, že společně se Sdružením obrany spotřebitelů se nám vše podaří vyřešit,“ řekl mluvčí projektu opencard Martin Opatrný.

SOS dále upozorňuje na to, že nebyla dostatečně vyzkoušena funkčnost systému v praxi na méně významném jízdném, to však zástupci projektu odmítají. „Funkčnost karty jsme testovali dostatečně a některé chyby se ukázaly až v praxi. Některá upozornění SOS lze tedy považovat za zavádějící,“ vysvětlil Opatrný.

Lidé jsou znepokojeni

Okolo projektu opencard se již několikrát objevily nejasnosti, které se majitelům či žadatelům o kartu příliš nelíbí. Potíže se týkaly například problémů s vydáváním karet, na jejichž doručení někteří lidé čekali i šest týdnů, neboť bylo tolik žadatelů, že systém nestíhal uspokojit poptávku. Mnoho lidí se také v systému špatně orientuje a připadá jim složitý.

Další problémy pak vznikly třeba i při kontrolách karty v provozu, kdy si někteří kontroloři dopravního podniku nevěděli s opencard rady a neuměli zkontrolovat, zda je nabitá. „S kartou už bylo potíží docela dost, mně některé informace přišly opravdu příliš složité,“ potvrzuje jeden z majitelů Radek Novák z Hostivaře. close zoom_in

„Jsou to klasické porodní bolesti, jež se objevují v podstatě pokaždé, když se rozjíždí nějaký nový veliký projekt. Určitě si stále myslím, že Pražané si na opencard zvyknou a postupem času objeví všechny její výhody,“ obhajoval kartu Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu, organizátora pražské integrované dopravy.

Novinka - anonymní karta

Projekt postupuje vpřed a již brzy začne fungovat také takzvaná anonymní opencard, která bude určena například pro firmy či rodiny. „Karta bude přenosná a bude ji moci využívat více lidí. Nahrát na ni však bude možné pouze klouzavý kupon a karty budou zpoplatněné. Výhodou bude, že například ve firmě, jež si zakoupí jednu anonymní kartu, ji posléze bude moci při cestě po Praze využívat třeba pět zaměstnanců,“ doplnil Martin Opatrný.

K novince se přibližně v polovině listopadu rozjede informační kampaň.