BEZ PLASTOVÉ KARTY

Největší novinka? Dlouhodobé kupony už nejsou vázány pouze na konkrétní kartičku. Prostřednictvím internetového obchodu na www.pid.litacka.cz si je lidé mohou nahrát i na bezkontaktní bankovní kartu a slevovou In Kartu Českých drah. Tedy – nahrát… Data se uloží v on-line systému a s kartou budou spojena jen přes číslo. Mimochodem: není problém změnit nosič během platnosti zakoupeného kuponu (což může být užitečné zvlášť u těch ročních). Odpadá také nutnost aktivovat zakoupené jízdné v takzvaných validátorech.

Další novinkou je mobilní aplikace, jejímž prostřednictvím bude od září možno kupovat jízdenky Pražské integrované dopravy. Zpočátku pouze pro jednotlivé jízdy, do budoucna se nicméně počítá i s prodejem časových kuponů. Tím se Lítačka stane plně virtuální – a potřeba vlastnit plastovou kartu odpadne úplně.

Třeba lidé cestující vlakem to jistě ocení. Tarif Pražské integrované dopravy je totiž až o desítky procent nižší než běžný ceník Českých drah. Například obyčejná jízdenka z Berouna na smíchovské nádraží v Praze stojí 69 korun, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 korun. Pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 korun.

Nově nebude třeba řešit problém s označováním lístku koupeného předem nebo se dohadovat na nádražní pokladně, co přesně pasažér požaduje. Aplikace v telefonu umožní koupit jednotlivé jízdenky za tarif PID – a zároveň si je rovnou virtuálně označit. Dráhy si zapojení do systému chválí. „Veškeré technologie jsou provázané a cestující s In Kartou tak získávají další komfortní možnost se odbavit,“ uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Novinku vítá; podle jeho slov podpoří cestování vlakem a dalšími druhy veřejné osobní dopravy.

Slovy chvály nad systémem, díky němuž je ze středních Čech „o něco blíž“ do Prahy, nešetří ani hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Cestující dojíždějící ze Středočeského kraje konečně budou moci využít jeden platební systém pro celou jízdu, což zajisté ocení Středočeši, kteří do Prahy dojíždějí denně," konstatovala. Jedním dechem připomněla, že nyní bude snazší integrace dalších oblastí do jednotného dopravního systému. Ještě letos se má integrace rozšířit na vlaky v celém kraji a na další autobusy na Nymbursku – a zcela dokončena má být integrace v příštím roce.

DOJEZD OPENCARD

Systém PID Lítačka zahrnuje 25 dopravců; pořízení stálo 40 milionů korun, jeho provoz pak vychází na tři miliony měsíčně. Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je to významně méně, než kolik stál předchozí systém spojený s Opencard. „Definitivně tak uzavíráme tuto nechvalně proslulou kapitolu,“ doplnila primátorka.

Provoz Opencard, jichž je aktuálně v oběhu přes 240 tisíc, bude ukončován postupně. Vlastně potichu zmizí… Od 1. listopadu už na tuto kartu nepůjde nahrát nový předplatní kupon. Jezdit na ni bude ovšem možné až do vypršení toho stávajícího.

S utlumováním Lítačky, která Opencard vystřídala, se nicméně do budoucna nepočítá, ačkoli jako nosič předplatního kuponu není nezbytná a mohou ji nahrazovat jiné karty. Naopak. Ambicí města je vyvinout „chytrou kartu“ vázanou na nejrůznější aplikace, provozní služby a benefitní programy pro Pražany i Středočechy. Tedy vlastně to, co bylo původně slibováno při zrodu Opencard (a v jiných regionech funguje). Rozvojové plány se službami užitečnými i pro Středočechy slibuje pražská primátorka podrobně představit ještě letos.

VELKÉ ZLEVNĚNÍ

Další revoluce týkající se jízdného v příměstské dopravě přijde od září. Začnou platit tříčtvrtinové slevy pro žáky, studenty a seniory – a v pondělí rozhodují středočeští zastupitelské o žákovském a seniorském jízdném zdarma.