Prodloužení trasy metra A do Motola se může kvůli aroganci a diletantskému jednání státních úředníků zásadně pozdržet. Veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský totiž pomocí správní žaloby znovu otevřel územní a stavební řízení povolující tento strategický projekt. Shledal totiž, že nejen postup příslušného stavebního úřadu byl v rozporu s legislativou.

O změně územního rozhodnutí, která přesměrovala ražbu tunelu přímo pod panelové domy na sídlišti Červený vrch, nebyl řádně informován účastník řízení – Občanské sdružení Červený vrch (OSČV).

Varvařovský se domnívá, že tím byla ohrožena, či dokonce popřena práva vlastníků nemovitostí, pod které byla ražba odkloněna.

Selhal dialog státní správy s veřejností

„Považuji to za selhání dialogu státní správy s veřejností. Navrhl jsem proto nejvyšší státní zástupkyni podání žaloby k ochraně veřejného zájmu,“ vzkázal Varvařovský. Obyvatelé Červeného vrchu měli být podle ombudsmana v předstihu informováni. Pochybil jak stavební úřad Prahy 6, magistrát, úřad územního plánování, tak i stavebník.

„OSČV jakožto řádný účastník řízení se měl včas dozvědět o tom, z jakých důvodů a na základě jakých podkladů dojde k vychýlení trasy metra oproti řešení ve schváleném územním plánu,“ vysvětlil dále Varvařovský.

Dlouhodobě poukazoval na to, že je trasa metra navzdory platnému územnímu plánu vedena diagonálně pod pě­ti čtrnáctipatrovými panelovými domy.

„Tuto závažnou skutečnost jsme zjistili sami až v roce 2009. Nikdo ze zodpovědných úředníků nás na to předem neupozornil,“ stěžuje si předseda OSČV Zdeněk Stehlík. Připomíná rovněž, že renomovaný Kloknerův ústav ČVUT zpracoval studii, která upozorňuje na možná rizika spojená s ražbou tunelu. „Výstavba metra může způsobit pokles či náklon domů,“ varuje mimo jiné studie. Obyvatele Červeného vrchu se už před časem snažil uklidnit Metroprojekt spolu s Metrostavem.

„Speciální technologie, kterou zde použijeme, nebude mít nejmenší vliv na povrchovou zástavbu,“ prohlásil mluvčí Metrostavu František Polák. „Domy se pohnou maximálně o milimetr. Obyvatelé to vůbec nezaznamenají,“ doplnil ředitel Metroprojektu David Krása. Jenže podle Stehlíka i dalších oslovených zdejších lidí jsou to jen prázdné fráze.