Kapitálové výdaje, což je financování plánovaných rekonstrukcí a dalších úprav ulic, chodníků, mostů, ale třeba i příprava prodloužení stávající trasy metra A a výstavby nové trasy D, se navýší oproti letošku o několik miliard. Výrazně však poklesnou běžné výdaje, z kterých je například dotována činnost dopravního podniku, ale také údržba ulic a jejich neplánované opravy.

Kapitálové výdaje města v oblasti dopravy budou příští rok přes 11 miliard korun. Jednoznačnou prioritou Prahy je v této oblasti výstavba městského okruhu, která z těchto výdajů odkrojí téměř dvě třetiny. Na část okruhu mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou půjde 5,22 miliardy korun. „V roce 2008 bude probíhat ražba severního a jižního tunelu v celkové délce 1995 metrů,“ píše se v důvodové zprávě k rozpočtu. Další více než miliardu spolkne stavba dvou automobilových tunelů mezi Myslbekovou ulicí a Prašným mostem, což je další část okruhu. Téměř půl miliardy budou stát město práce na úseku mezi Prašným mostem a Špejcharem.

Důležité silnice čekají opravy

„Zbylých pěti miliard korun kapitálových výdajů se rozdělí hlavně mezi desítky plánovaných rekonstrukcí ulic a křižovatek,“ sdělil Deníku předseda finančního výboru magistrátu Petr Hulínský, který se podílel na přípravě rozpočtu. Opravy se například dočkají ulice Francouzská a Anglická v centru, ale také například Kbelská či V Holešovičkách. Termín zatím není stanoven, ale v těchto frekventovaných ulicích se dá ve špičkách očekávat zhoršení už tak špatné dopravní situace.

Během oprav ulic dojde k realizaci protihlukových opatření a výstavbě záchytných parkovišť. „Město vynaloží na opravy chodníků patnáct milionů korun a práce budou probíhat ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi,“ pokračoval Hulínský.

Na cyklostezky 40 milionů

Celkové rekonstrukce se dočká Libeňský most a tramvajová trať, která po něm vede. Město také hodlá investovat do rozvoje metra. Příprava prodlužování trasy A z Dejvické na Ruzyni bude příští rok stát 100 milionů korun. Výstavba by měla začít podle současných plánů v roce 2009. Dokončení trasy metra C do Letňan spolkne 1,6 miliardy korun a na pokračující modernizace starých sovětských souprav půjde v příštím roce přes 800 milionů korun. Nákup dalších nízkopodlažních tramvají 14T, které už jezdí v ulicích metropole, přijde na 420 milionů korun. „Na pokračující výstavbu cyklostezek dá město příští rok dotaci 40 milionů korun,“ dodal zastupitel Petr Hulínský.