Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražský okruh může po svém dokončení zablokovat východ metropole

Praha - Jeho vedení v této části města je prý nesmyslné a je třeba zvolit jinou trasu. Ředitelství silnic a dálnic to odmítá.

28.8.2009 1
SDÍLEJ:

NEUCPE SE? To se uvidí až po dokončení, na změny už ale prý není čas./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Východní části hlavního města hrozí vážné dopravní potíže.

Stáčí se k centru

Upozorňují na to někteří lidé, jež tvrdí, že je zde špatně navržen pražský silniční okruh. Ten se totiž z jihu, kde kopíruje metropoli, náhle stáčí více směrem k centru. Pokud se vedení dálničního obchvatu nezmění, může prý Praha očekávat vytvoření dopravního špuntu, který ve špičkách pravidelně zastaví provoz.

„Při pokračování okruhu je nesmyslným řešením prudké stočení komunikace do úseku Říčany–Běchovice. Pražský okruh se tam chová jako spádová silnice do středu města a do funkce okruhu má daleko,“ upozorňuje Jaroslav Skalník ze Sluštic. Ten již odeslal otevřený dopis na magistrát hlavního města, Středočeskému kraji a ministerstvu dopravy, aby se celou věcí začaly urychleně zabývat.

Úzké hrdlo

Velmi špatná situace má být na dnes již existujícím úseku Satalice–Běchovice, který je dlouhý 3,2 kilometru.

„Nejhorší na tom je, že se zde bude napojovat 12 hlavních silničních tahů. Pražský okruh a od Říčan z jihu a od Satalic ze severu, Jižní spojka, nová kolínská (plánovaná výstavba), Českobrodská od Běchovic a od Prahy, D 11, příjezd z obchodního centra Černý Most, Chlumecká, Náchodská a R10,“ vyjmenoval přivaděče Skalník.

Upozorňuje na to, že po dokončení všech silnic, se může vytvořit dopravní špunt a slibované ulehčení v dopravě to regionu nepřinese.

Na změny teď už není čas

„Myslím, že současný návrh je vyhovující a takové vedení okruhu se vyhýbá hustě zabydleným oblastem. Na změny v současné době není čas. Navíc se do příprav už hodně investovalo,“ reagoval Zdeněk Zajíček (KSČM), zastupitel hlavního města, který se dopravě v Praze dlouhodobě věnuje.

Ředitelství silnic a dálnic také o změnách neuvažuje. „Dnes už to v podstatě ani není možné. Vše bylo posouzeno, měnili se územní plány a vydávala stavební povolení,“ konstatovala Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které okruh staví.

Řešení: nový směr

Jaroslav Skalník ale přesto navrhuje alternativu, která by okruh vedla jinudy.

„Řešením by bylo dokončit okruh okolo Prahy v úseku Říčany – Brandýs nad Labem a uskutečnit výstavbu nejstaršího plánovaného obchvatu v republice na silnici II/101 v úseku Říčany, Úvaly, Jirny, Brandýs, o kterém je uvažováno již více než čtyřicet let,“ doporučuje.

Právě zmíněná silnice II/101 je už dnes velmi kritickým místem. Jezdí zde stále více kamionů, na něž ale není komunikace stavěna a není tedy schopna zvládnout tak velkou zátěž.

Návrh není špatný

„Tato komunikace je opravdu problematická. Zmíněný návrh není špatný a tomuto úseku by pomohl. Není to ale řešení pro Pražský okruh, nýbrž pro takzvaný aglomerační okruh, který plánuje Středočeský kraj a těmito místy by měl vést a odvést kamiony pryč. Na jiných místech se už tento okruh začal stavět. Je ale potřeba stavbu urychlit,“ myslí si Petr Zajíček.

Ten nezapomněl upozornit na to, že i v tomto případě se mohou objevit různá občanská sdružení, která budou proti okruhu protestovat a stavbu tak výrazně zdrží.

Jízda autem z dálnice D1 na D5 potrvá pouhých 20 minut

Trápení v dlouhých kolonách a zbytečně dlouhá cesta. To vše často čeká na řidiče, kteří se potřebují dostat z dálnice D1 na D5.

Změna už za rok

Dnes to znamená nepříjemnou a zdlouhavou cestu přes věčně ucpanou Jižní spojku a Barrandovský most. Už za rok by to mělo jet mnohem rychleji. Zmíněná trasa by měla trvat pouhých 19 minut, tedy ve chvíli, kdy se v jižní části metropole podaří zprovoznit část Pražského okruhu.

Alespoň to vyplývá z testů, které si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podobně pozitivní jsou také výsledky analýz, které se týkají okruhu v severní části metropole. Po dostavbě této strategicky důležité komunikace se doprava kolem hlavního města zkrátí časově o desítky minut,“ tvrdí ŘSD ve své zprávě.

Prvním z úseků, na nichž byla provedena uvedená analýza, je připravovaná stavba Pražského okruhu v severní části hlavního města.

Auta přitahuje letiště

„Hustá doprava je zde mimo jiné podpořena nedalekým umístěním mezinárodního letiště. Devadesát procent všech silničních tranzitů z letiště vede do centra města právě přes obvod Praha 6,“ uvedl bývalý ředitel ŘSD Petr Laušman.

V severní části Prahy je v plánu výstavba úseku vedoucího z Ruzyně od rychlostní silnice R7 (Praha – Chomutov) po Vltavu u Suchdola a od řeky k dálnici D8 (Praha – Ústí n.L. – Německo) u obce Březiněves.

Jestliže nyní trvá jízda automobilem přes Vítězné náměstí – Korunovační a Veletržní ulice přibližně 33 minut, při cestě přes Velké Přílepy a Kralupy nad Vltavou to je dokonce 44 minut. Po zprovoznění městského okruhu má jízda trvat pouhých osm minut a trasa bude také o poznání kratší. Přes Prahu je to dnes 22 kilometrů, po novém okruhu to bude jen 16 kilometrů.

Jak si řidiči polepší v jižní části města

  • Současná varianta č. 1 D1 (km 9) – Jižní spojka – Barrandovský most – Výstupní Barrandovská – D5 ........ 31,5 km – 37 minut
  • Současná varianta č. 2 D1 (km 9) – Jižní spojka – Barrandovský most – Zlíchovské tunely – Radlice – Stodůlky........31 km – 35 minut
  • Varianta – plánovaná R1 D1 – Jesenice (512) – Lahovice (513) – Slivenec (514) – provozovaný úsek k D5........30 km – 19 minut

    Trasy byly testovány v pracovní den dopoledne (mimo špičku) při dodržení rychlostních limitů a při poměrně plynulém průjezdu (stupeň 2 až 3) i přes problémové úseky (Jižní spojka, Výstupní Barrandovská). Kapacitní naplnění zejména problémových úseků, ke kterému několikrát za
    den dochází, však jízdní dobu přirozeně zvyšuje u obou současnýchtras. Odhadem o 80 až 100 procent, to je zhruba na dvojnásobek.

  • Kamiony se vyhnou Jižní spojce

    Druhým z úseků, na nichž byla provedena analýza, je připravovaná stavba v jižní části města. Jedná se o propojení mezi tranzitními dálnicemi D1 a D5.

    „Všichni jsme svědky denních komplikací například na Jižní spojce. Je tam v pravém jízdním pruhu prakticky neustále stojící fronta kamionů, což je naprosto neúnosné,“ dodal Petr Laušman.

    Autor: Lukáš Marek

    28.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
    SDÍLEJ:

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Volby v Praze.
    12

    Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

    Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
    AKTUALIZOVÁNO

    Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

    V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

    Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

    Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

    /VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

    Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

    Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

    Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

    /ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení