Uzavření Jižní spojky kvůli opravě lanového mostu není zdaleka poslední komplikací, která řidiče na jihovýchodě metropole čeká. Alternativní cesta, velký Pražský okruh, totiž bude hotova později, než se původně plánovalo.

Kvůli sporům středočeských obcí a ministerstev bude mít zpoždění i dálnice D3 z Prahy na jih Čech, která by mohla ulevit pražskému úseku dálnice D1.

Dohady na severu

Velké spory stále hoří kolem severní části pražského okruhu. Magistrátem a ministerstvem dopravy prosazovaná dražší varianta, která je projektována blíže městskému centru, leží v žaludku mnoha občanským sdružením i obyvatelům okrajových částí Prahy. Odpůrci se všemožně snaží takzvané jižní variantě zabránit. Původně měl být tento úsek v provozu v roce 2011.

Teď je všechno jinak, stavba má skluz. „Předpokládané zprovoznění této části okruhu je v roce 2013,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková o úseku z Březiněvsi do Suchdola. Ještě zhruba o tři roky později bude podle současných odhadů hotov další úsek sporné části mezi Suchdolem a Ruzyní.

Méně financí

Stavbu totiž kromě sporů mezi zastánci obou variant brzdí i snížený rozpočet na výstavbu dálnic v příštím roce. Podle informací MF Dnes bude Fond dopravy v nejbližších třech letech o 21 miliard chudší oproti původnímu rozpočtu. Přitom právě na státní finance Praha při stavbě okruhu spoléhá.

„Současná kritická situace potvrzuje nutnost rychle dostavět alternativní komunikace,“ komentoval komplikace při opravě lanového mostu primátor Pavel Bém (ODS). „Vláda i parlament by měly Pražský okruh maximálně podpořit, protože nemá sloužit jen Pražanům, ale uleví klíčovému dopravnímu uzlu celé země,“ dodal.

Kamiony z města

Chybějící státní miliardy se v městském rozpočtu nenajdou, a tak se budou pražští řidiči ještě dlouhá léta strachovat, že při každé opravě Jižní spojky či brněnské dálnice budou stát v dlouhých kolonách.

Protože je z velké části způsobuje tranzitní doprava kamionů, někteří zastupitelé uvažují o výrazném omezení vjezdu kamionů na území hlavního města. Dopravní výbor zastupitelstva chce iniciovat místní úpravu silničního zákona, která by zakázala předjíždění kamionů na území Prahy a tím autodopravce motivovat, aby se metropoli snažili vyhnout. „Teď čekají při průjezdu Prahou čtyři hodiny, pak by to bylo mnohem víc a autodopravci by si rozmysleli, jestli se jim ještě vyplatí tudy jezdit,“ objasnil smysl návrhu zastupitel Pavel Žďárský (ODS).

D3 jen tak nebude

Spory mezi dvěma variantami stále brzdí i stavbu dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech a ulevit pražské části dálnice D1 spojené se Severojižní magistrálou. Část obcí si přeje trasu kopírující současnou táborskou silnici. Druhá skupina, k níž se kloní i ministerstvo dopravy, preferuje tzv. stabilizovanou variantu, která by procházela chráněnými oblastmi Posázaví a České Sibiře.

Proti se však staví ministerstvo životního prostředí a kvůli současnému prověřování možností první zmíněné varianty je stavba D3 v nedohlednu. „Stavbu dálnice může projednávání druhé varianty oddálit až o deset let,“ uvedl středočeský hejtman Petr Bendl (ODS). Motoristům by tak nebyla k dispozici před rokem 2020.