„Mé nadšení z největší a podle mě nejkrásnější památkové rezervace světa to poněkud zkalilo," podotkl decentně britský cestovatel Nils Coles po procházce Karlovou ulicí. Dodal, že podobnou „pouťovou výzdobu" naposledy viděl při návštěvě východní Asie.

Problém v centru všudypřítomného reklamního smogu si konečně vzali vážně k srdci i odpovědní magistrátní úředníci, podpoření vůlí politické reprezentace. Nově se mohou opřít o schválená oficiální pravidla, která dovolují nejrůznější křiklavé polepy, obří tabule a pestrobarevné fáborky na historických budovách potírat a jejich majitele pokutovat.

„Máme spadeno i na hlasitou hudební reprodukci, či blikající a svítící reklamu. To vše narušuje atmosféru historického centra. Jenže obchodníci si to zatím neberou moc k srdci. Budeme muset začít uplatňovat sankce," sdělil nejmenovaný úředník magistrátu, který by měl spolu se svými kolegy z odboru památkové péče vyrážet pravidelně do terénu na kontroly.

Památkáři vyrazí do ulic na kontroly

Nevkusné reklamní cedule, barevné vývěsky a vlaječky, ale i hlasité reproduktory a blikající reflektory. To vše podle nové památkářské koncepce magistrátu nepřijatelně hyzdí centrum hlavního města. A to vše by nyní mělo urychleně zmizet. Dohlédnout by na to měli samotní památkáři, kteří vyrazí do ulic na kontroly. Nejpřísnější metr chystají na Staré Město, Malou Stranu a Hradčany. O něco benevolentnější by prý mohli být na Novém Městě, na Smíchově, na Vinohradech, či v Karlíně. „Stále vzrůstá tlak na zvyšování počtu, velikosti plochy a viditelnosti reklamních prvků," připomínají autoři památkářské koncepce. „Fasády historických objektů jsou zahlcovány nevkusnými a nadbytečnými prvky, které již nelze považovat za standardní firemní poutače," stojí mimo jiné v koncepci.

Šéf odboru Jiří Skalický upřesnil, že pokud památkáři zjistí „černou", nebo nevhodnou reklamu, porušující pravidla, dají majiteli týden na její odstranění. „Pak si muže podat žádost a předložit ke schválení nový grafický návrh reklamy," doplnil Skalický.

Podle zjištění Deníku například obchodníci z Karlovy a přilehlých ulic o nových pravidlech nic nevědí. Vesměs se shodují na tom, že případný problém začnou řešit až ve chvíli, kdy na něj poukáže magistrátní kontrola.

ANKETA: Hyzdí podle vás centrum Prahy reklama?

Agnes, německá turistka v Praze

Praha je krásná a zasloužila by si více ochrany. Ale ti, kdo to mají na starosti takovou regulaci asi ty památky považují za takovou samozřejmost, že jim je to jedno.

Nick, dánský turista v Praze

Tak strašné mi to zase nepřijde, ale je pravda, že u nás by asi něco takového neprošlo. Ale to bude asi tím, že u nás nemáme tolik památek a ty co máme si chráníme o to víc.

Jaká jsou nová pravidla?
- Regulována je nyní nejen velikost a vzhled označení obchodů, ale i firemních štítů, nápisů, vývěsek a bannerů. Obchodníci, zvláště v lokalitách Starého Města, Hradčan a Malé Strany mají mít za povinnost používat vývěsky vyrobené řemeslnými postupy z tradičních materiálů (dřevo, či kov), nikoliv z plastu. Reklamní poutače zároveň nesmí překrývat architektonické prvky budov. Svíticí nebo blikající vývěsky a vitríny jsou na historicky a architektonicky cenných domech zcela zakázány.

- Zákaz se vztahuje i na reklamní polepy okenních výplní, dveří a výkladních skříní. Instalace reklam a firemního označení na střechách objektů je zcela nepřípustná. Výjimkou jsou pouze domy, kde má taková reklama historickou tradici, třeba v případě obchodního domu Bílá labuť, či Baťa. Nevhodné jsou velkoplošné reklamní zařízení a plachty. V omezeném počtu hodlají památkáři tolerovat plakátovací sloupy, které jsou specifickým druhem městského mobiliáře.

- S podobnými místními vyhláškami mají zkušenosti v jiných velkých městech republiky a dá se konstatovat, že ne zcela fungují. Například v centru Brna jsou umístěny dokonce billboardy. Obchodníci si zde s pouliční reklamou příliš hlavu nelámou i přesto, že jim hrozí až dvoumilionová pokuta. Karlovy Vary naproti tomu už více než deset let marně hledají způsob, jak od reklamního smogu očistit především lázeňské centrum. Zdejší obyvatelé se nejvíce pohoršují nad ruskojazyčnou reklamou, kterou však pouze z tohoto důvodu nelze vyhláškou potírat.