Ekonomická krize a nedostatek peněz nebo jen lajdáctví a zapomnětlivost dolehla na několik tisíc řidičů v Praze. Jedná se zejména o městské části Prahy 3 a 7. Podle informací z radnic zde totiž k dnešnímu dni končí platnost karet do zón placeného stání obrovskému množství obyvatel, kteří si ještě nepřišli koupit nové.

„Zhruba tři tisíce řidičů si nestihnou včas koupit novou kartu, a to i přesto, že je bylo možné zakoupit už tři měsíce předem a včas jsme na výměnu upozorňovali,“ sdělil tiskový mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Prodlouží dobu prodeje

V následujících dnech očekávají u přepážek, kde se parkovací karty vydávají, veliké množství opozdilců a budou se zřejmě tvořit dlouhé fronty. „I proto jsme prodloužili úřední hodiny, každý všední den od 7.30 do 19.30 hodin. Těm, kteří budou i nadále parkovat v zónách bez nové karty, samozřejmě hrozí i odtažení auta a zaplacení pokuty“ pokračoval Vokuš.

Se stejným problémem se potýkají i v Praze 3. K výměně zbývá ještě několik tisíců parkovacích karet, nejčastěji s končící platností k dnešnímu dni. „Přesné číslo si nelze odhadnout. V těchto dnech ale v Centru prodeje parkovacích karet očekáváme veliký nával. Proto bude až do 10. dubna otevřeno od 8 do 18 hodin včetně této soboty a neděle,“ upozornil mluvčí Prahy 3 Jan Sotona.

Centrum už i v posledních uplynulých dnech zaznamenalo zvýšený zájem. „V pátek to bylo 250 lidí, za celý víkend jich přišlo stejně a dnes už jich máme 239. Centrum je ale schopno obsloužit až 600 osob, takže jsme připraveni,“ řekl včera odpoledne Jan Sotona.

Hrozí odtah a pokuta

Každý řidič, respektive obyvatel městské části parkující v Praze 1, 2, 3 a 7 by si měl pozorně zkontrolovat, kdy končí platnost jeho karty. V případě, že už platnost skončila, je lepší hledat místo k parkování mimo uvedené městské části, jinak hrozí odtah a také vysoká pokuta bezmála patnáct set korun.

„Samozřejmě se to může stát. V prvních dnech ale strážníci městské policie budou přece jen mírnější a špatné parkování budou řešit upozorněním pomocí před časem nově zavedených kartiček. Pokud by nedošlo k nápravě a problém se opakoval, vůz bude samozřejmě odtažen,“ sdělila mluvčí pražské městské policie Radka Bredlerová. To se samozřejmě týká všech městských částí, nejen těch, kde jsou zavedené parkovací zóny placeného stání.

Prodloužen úřední hodiny výdeje parkovacích karet

MČ Praha 7: Nábř. Kpt. Jaroše 1000, přízemí, dveře č. 31. Nyní v novém čase každý všední den od 7:30 do 19:30 hodin.

MČ Praha 3: Centrum prodeje parkovacích karet pro Prahu 3

Perunova 5, Praha 3. Do 10. dubna. Otevřeno denně PO – NE 8 –18 hod. nebo lze využít on-Line rezervačního systému.

Magistrát zaspal, změny až od července

Už v březnu měly být zveřejněny některé novinky v zónách placeného stání. První náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) na únorové tiskové konferenci oznámil, že v březnu bude zveřejněna analýza a některé modré zóny by se mohly už od prvního dubna uvolnit i pro jiné řidiče než rezidenty. „Smíšené zóny plánujeme v lokalitách, které se využívají ze třiceti až šedesáti procent,“ vysvětlil tehdy Blažek.

Jenže magistrát zřejmě zaspal. V současné době to ale vypadá, že změn se řidiči dočkají až od 1. července. „Toto datum nemůžeme vyloučit. Vše ale záleží na tom, kdy celou věc projedná a následně schválí rada hlavního města, a to se zatím nestalo. Jedná se o zóny čtyř městských částí, takže je to poměrně komplikované sjednotit. I nadále platí, že zóny by se mohly měnit v oblasti Albertova (Praha 2) a Holešovic (Praha 7),“ sdělil Deníku Libor Šíma, tajemník odboru rozvoje dopravy v centrální části Prahy.

Samotná analýza parkovacích zón by pak měla ukázat také to, jak se do budoucna postupovat, zda zóny rozšiřovat do dalších městských částí či nikoli a podobně.

Někde změny ano, jinde vůbec

Ze zmíněných městských částí, kde již zóny fungují, změny připravují v Praze 2 a 7. Naopak o nich neuvažují v Praze 1 a 3.

„Ve hře je i nadále oblast Albertova, který by měl mít trochu jiný režim a měl by sloužit zejména jako parkoviště pro studenty. Pak jsme jednali o změnách ještě v dalších ulicích, například Polské, Kuňetické,“ vyjmenoval Josef Gál, vedoucí odboru dopravy Prahy 2. „U nás plánujeme vznik smíšené zóny v oblasti dolních Holešovic. Nyní o tom jedná dopravní komise, přibližně za 14 dní bychom mohli sdělit konkrétní informace,“ nastínil Martin Vokuš za Prahu 7. Jakékoli změny by samozřejmě nemohly být na úkor rezidentů.

Naopak Praha 3 žádné zásadní změny neplánuje. „U nás jsou velmi vytížené zóny, které sousedí s Prahou 2 a 1, tedy blíže k centru, ty na opačné straně už méně. V Praze 3 ale máme oranžové zóny, kde mohou parkovat i lidé, jež nemají bydliště v naší městské části. Ty jsou v některých částech dne dostatečně volné, takže o zavedení dalších příliš neuvažujeme,“ konstatoval mluvčí Jan Sotona.

SMS od července

Zaplatit parkovné v zónách placeného stání by mělo být letos o dost jednodušší než dříve. Magistrát totiž chystá novinku, kdy bude možné zaplatit parkovné v zónách pomocí SMS zprávy. Vše by mohlo začít fungovat od 1. července. Hlavní město se inspirovalo SMS jízdenkami, které více než rok fungují v pražské MHD.

„SMS jízdenky se velmi osvědčily, proto je chceme rozšířit i do návštěvnických nebo plánovaných smíšených zón placeného státní,“ sdělil už dříve Rudolf Blažek.

Systém by fungoval tak, že řidiči do textové zprávy napíší svoji poznávací značku, jak dlouho chtějí parkovat a zřejmě také v které městské části auto odstaví. Strážníci si pak pomocí přístroje načtou poznávací značku a zjistí, jestli je řidič rezident nebo má zaplaceno.

Lidé s platnou parkovací kartou tam budou moci parkovat stejně jako návštěvníci, kteří zaplatí parkovné v automatu.