Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) v průběhu března slavnostně oznámil, že radní schválili návrh, který předložil spolu s náměstkem pro územní rozvoj Petr Hlaváčkem (Spojené síly/TOP 09) na koncepční studii zabývající se úpravami – od Klementina přes Křižovnické náměstí až po Národní divadlo.

Scheinherr vizi nazval „Smetaňák 2.0“. U Vltavy by se tak hlavně na úkor automobilové individuální dopravy měly objevit nové tramvajové zastávky, stromořadí a místo frekventovaného nábřeží vznikne promenáda pro pěší a cyklisty. Tranzit chce vedení metropole zakázat i na Malé Straně.

„Našli jsme kompromis, ze kterého budou těžit úplně všichni – místní řidiči i návštěvníci, lidé v MHD, pěší i cyklisti,“ napsal pražský radní ve facebookovém příspěvku koncem minulého měsíce. Po loňských sporech s Prahou 1 kvůli betonovým zátarasám, osiřelým židlím a stolkům před podniky na Smetanově nábřeží má šanci tento projekt uspět.

Jenže v dubnu se ozvala sousední Praha 2, kde vládne ODS. „Zneprůjezdněním Křižovnické ulice na jednom břehu Vltavy a Malostranského náměstí na druhém reálně hrozí, že v důsledku přesunu tranzitu vozidel jinam se ulice Resslova a Ječná změní v parkoviště. Značně se tím také zvýší doprava v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lípová,“ píše radnice v tiskové zprávě.

Místo respirátorů plynové masky?

Podle starostky Jany Černochové (ODS) magistrát dlouhodobě nebere v dopravních tématech připomínky městských částí vážně a „urputně prosazuje svoji představu“. Praha 2 prý místo uzavření vltavských nábřeží prosazuje humanizaci Severojižní magistrály.

Tamní radní pro dopravu Jan Korseska (ODS) upozornil, že situace ohledně znečištění ovzduší je už nyní kolem I. P. Pavlova alarmující: „To, že dnes lidé chodí v respirátorech, neznamená, že v budoucnu bude magistrát nutit občany nasazovat si tam plynové masky, aby ze škodlivin nezkolabovali.“

Místostarostka a donedávna předsedkyně zastupitelského klubu občanských demokratů Alexandra Udženija se opřela do koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) prostřednictvím sociálních sítích ještě ostřeji. Podle ní „pokračuje v kobercovém náletu na pražské řidiče i rezidenty“ a obyvatele přilehlých městských částí se rozhodli Hřib a spol. kompletní uzavírkou Smetanova nábřeží „udusit“.

Udženija kritizuje „šmírování“

Udženija poukázala rovněž na magistrátní plán, že dodržování zákazu průjezdu motorových vozidel bude kontrolovat kamerový systém snímající registrační značku. Úřad pak bude posílat pokuty – podobně jako v případě špatného parkování v zónách placeného stání, které monitorují vozy firmy Eltodo. Politička to nazvala „šmírováním“.

„Pražská koalice by se měla soustředit primárně na dokončení okruhů, výstavbu metra D a přestat si dělat z Pražanů pokusnou laboratoř,“ zakončila Udženija svůj emotivní příspěvek s tím, že ODS omezení tranzitní dopravy centrem hlavního města dlouhodobě prosazuje. Ale nejspíš jinak…

Nicméně, Smetanovo nábřeží je opravdu lokalitou, která slouží jako „ring“ pro názorové souboje mezi automobilisty a cyklisty. Dokonce zde dochází i ke střetu pravicového a levicového vnímání politiky. Jednota nepanuje ani uvnitř magistrátní koalice.

Pražský deník má k dispozici také e-mailovou korespondenci jednoho z obyvatel Staré Města s radním Scheinherrem. Občan si stěžuje, že magistrát porušuje princip proporcionality i že dočasné omezení trvá navzdory původnímu termínu ukončení v září 2020 dál. „Upozorňuji, že pojem dočasnost je v podvědomí obyvatel velmi negativně vnímán v souvislosti s pobytem sovětských vojsk,“ napsal.

Scheinherr: Méně nehod i rychlejší tramvaje

Muž z Prahy 1 dále tvrdí, že doprava – byť celkově omezena koronavirovou krizí – naopak zhoustla v okolních ulicích Divadelní, Karolíny Světlé či Konviktské. Nespokojený rezident má obavy, že se po konci restrikcí spojených s covidem budou tvořit permanentě dopravní zácpy a výfukové zplodiny se nebudou mít na rozdíl od prostoru říčního koryta kam rozptýlit.

Scheinherr namítá, že v nočních hodinách je Smetanovo nábřeží otevřeno obousměrně. „Největším pozitivem je snížení nehodovosti při levém odbočení z mostu Legií a s tím spojené omezení kolon, které zde vznikaly. V průměru zde projíždějí nejen tramvaje, ale i automobily rychleji,“ odpověděl radní.

Pisatel však Scheinherrovy opakované argumenty o pětisekundovém zrychlení pro auta a až 43 sekund pro tramvaje nevnímá jako odpovídající přínos pro místní obyvatele: „Nechte nás dýchat a větrat i přes den!“