Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpovědnost není jet hodně pomalu. To radši nevyjíždět

Praha – Není to fáma, ale skutečnost. Takzvaní dušičkoví řidiči skutečně existují. Zaznělo to v úterý v pražském policejním muzeu, kde policisté společně s Besipem představili nástrahy číhající na seniory v dopravě. Zanedlouho skutečně bude možno potkávat na silnicích šoféry vyššího věku, kteří jedou opatrně, možná až příliš – čímž podle ostatních šoférů zdržují a vytvářejí rizikové situace, když je jiní předjíždějí – a navíc občas na něco pozapomenou. Třeba na blinkr.

2.10.2013
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Den seniorů s dárky, informacemi o prevenci a správném chování, soutěžemi, ale také měřením krevního tlaku a tělesného tuku uspořádala v úterý v policejním muzeu na Karlově pražská policie. Nechyběla samozřejmě ani možnost bezplatné prohlídky expozice. Foto: Deník/Milan Holakovský

Nedělají to schválně, zdůraznila Zuzana Pidrmanová z preventivně informačního oddělení pražské policie, která vyzývá ostatní účastníky silničního provozu k ohleduplnosti. „Mají právo být tolerováni a přijímání se vším, co k věku souvisí," připomněla policistka. Byť je pravda, že mladšímu člověku těžko vysvětlovat, že jednou zestárne i on – a může mít obdobné problémy… Nejen jako motorista, ale i v roli cyklisty nebo chodce. Také v jejich případě může být problém s horším zrakem či nedostatečnou pozorností. Podle zkušeností policistů to platí třeba v případě přecházení před přechod, kde rozhodně není pravda, že by pěší měli absolutní přednost, jak se ještě někdy traduje (a před tramvajemi už vůbec ne!); ostražitosti podle Miroslava Šimečka z policejního prezidia také není nikdy dost třeba při vystupování z prostředků městské dopravy.

Problémem podle Šimečka někdy může být i nedostatečná znalost pravidel silničního provozu. Ne že by chtěl kohokoli podezřívat, že v autoškole nedával dostatečný pozor, nebo že se mu snad vědomosti vykouřily z hlavy. Nicméně – od šedesátých či sedmdesátých let, kdy dnešní senioři navštěvovali řidičské kurzy, se mnoho změnilo, objevily se i nové značky. „Je tak třeba se neustále vzdělávat a osvěžovat si i to, co je zažité," připomněl Šimeček.

Přecenění vlastních možností

Velmi podstatné je podle jeho slov také správně zhodnotit své schopnosti a fyzickou kondici. Přecenění vlastních možností se může stát osudným nejen řidičům (u nichž je to aktuální třeba v případě delších tras nebo při plánování výjezdů do míst se složitější dopravní situací v době špiček, případně do lokalit, které dobře neznají). Někdy ještě fatálnější následky to může přinést cyklistům vyššího věku, jimž hrozí nejen nebezpečí z dopravy, ale infarkt. A také chodcům.

Policie připomíná, že je důležité nezapomínat nejen na pravidelné lékařské prohlídky, povinné pro řidiče vyššího věku, ale je dobré dbát také 
na dodržování pitného režimu a volbu vhodné, (to znamená lehké) stravy. A hlavně – před jízdou se vyvarovat užití léků tlumících pozornost! S přicházejícím podzimem také policisté apelují na používání reflexních prvků, které řidiči umožní vidět chodce na dostatečnou vzdálenost a včas reagovat. Je rozhodně bezpečnější, když šoféři spatří pěšáka na 200 metrů, než když se jim náhle vynoří před autem ze tmy na desetkrát kratší vzdálenost. Což platí i pro cyklisty. Reflexní doplňky lze koupit, získat je při různých akcích od preventistů, ale jednoduchou pásku na rukáv někdy mohou mít k dispozici i policejní hlídky. Tak proč se nezkusit zeptat?

Nejen před „dušičkovými jízdami" také policista Šimeček připomíná: vždy je třeba dobře zhodnotit vlastní síly a uvědomit si své možnosti. A případně raději nevyjet a zvolit jiný vhodný dopravní prostředek. Rozhodně také není hanbou požádat o pomoc někoho z mladších příbuzných – a stejně tak je jen chvályhodné, když s takovou nabídkou oni přijdou jako první…

Zmírní riziko poučná videa?
S rostoucím věkem se zvyšuje nebezpečí, že pokud se člověk stane účastníkem dopravní nehody, skončí to špatně.

Statistiky jsou neúprosné. Člověk nad 60 let má 1,75krát větší riziko, že v takovém případě zemře, než jedinec v produktivním věku. U lidí nad 70 let je to dokonce 2,6krát pravděpodobnější – a po překročení osmdesátky dokonce 5,6krát vyšší. To podle Romana Budského z Besipu není dáno jen úbytkem fyzických i psychických sil a chorobami zhoršujícími případnou rekonvalescenci, ale také změnami ve stavbě těla. Je známo, že kosti se stávají křehčí a vazy méně pružné. Jasnou řečí podle Budského hovoří také jiná čísla. „Běžný" účastník dopravní nehody, který utrpěl zranění, si v nemocnici poleží v průměru 7 dní, zatímco průměrný senior 12 – a často bojuje se závažnějšími komplikacemi.

K tomu, aby takových případů bylo co nejméně, chce přispívat i Besip. V současné době dokončuje novou verzi příručky Senioři v silniční dopravě plné rad jak se chovat v nejrůznějších situacích – užitečných mimochodem nejen pro dříve narozené řidiče, cyklisty, chodce, ale třeba i pasažéry městské hromadné dopravy. Příručka, která zanedlouho nahradí již docházející zásoby téhle knížtičky z roku 2009, bude k opět k mání u krajských koordinátorů Besipu i při nejrůznějších preventivních akcích. Bude ji ale také možno stáhnout z webových stránek Besipu, kde se objeví také videa přinášející poučení pro nejrůznější situace.

Hlavně ale platí: podstatné jsou rozvaha, pochopení – a tolerance!

Autor: Milan Holakovský

2.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení