VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odkládání opravy Karlova mostu by ji ztížilo a prodražilo

Praha - Pavel Kameník, personální ředitel a mluvčí společnosti Stavby mostů Praha, která provádí rekonstrukci Karlova mostu, v rozhovoru pro Deník vysvětluje, proč na památce duní sbíječky, kde končí vyřazené kameny a co most v minulosti nejvíce poškodilo.

19.7.2008
SDÍLEJ:

Dokončuje se první fáze rekonstrukce, která spočívá v opravě části mostu od Malostranského náměstí po schody na Kampu. Současně začíná oprava mostu již nad vodou.Foto: Jan Handrejch

Co se aktuálně děje na Karlově mostě?

Ukončujeme první fázi rekonstrukce, která spočívala v opravě části mostu od Malostranského náměstí po schody na Kampu. Současně začíná oprava mostu již nad vodou a to na takzvané povodní straně Vltavy.

Dunění sbíječek vyvolává rozporuplné reakce. Kdy je používáte?

Při bourání starých vrstev vozovky, které se z důvodu opravy hydroizolace mostu rovněž odstraňují. Je pravda, že se sbíjecí kladiva používají i při rozebírání parapetních zídek složených z pískovcových kvádrů, ale toto se děje pouze v opravdu nutných případech.

Je toto rozebírání šetrné?

Ano, snažíme se, aby porušení pískovcových kvádrů bylo co nejmenší. Musíme si však uvědomit, že při předchozí opravě, nebo opravách, bylo na vyplnění spár nebo dutin použito aktivované cementové malty, která má několikanásobně větší pevnost než pískovec. Proto některé části parapetu lze rozebrat celkem dobře a některé kvádry se musejí oddělovat s použitím elektrického ručního nářadí například příklepové sbíječky.

Jaké množství kamenů musíte z mostu při rekonstrukci odebrat? Co se s nimi děje?

Všechny kvádry, které mají vyhovující technické parametry, se vracejí zpět a to i v případě, kdy je použita třeba jen část kamene na menší kvádr na jiné místo v parapetu. Musí se samozřejmě dodržet původní geometrická skladba. Po rozebrání je kámen označen, změřen a údaje se přenesou do technického paspartu. Po rozhodnutí komise se vyřazené kameny ukládají na palety a ty se odvážejí do střeženého skladu, který má v režii magistrát hlavního města Prahy.

V jakém stavu bude most po rekonstrukci?

Primárním cílem opravy je zlepšení hydroizolačního systému mostu. Karlův most je totiž poškozen nejen tím, že se zde v nedávné historii v době dopravního provozu používala v zimních měsících posypová sůl, ale také tím, že stávající hydroizolace neplní svojí funkci a pískovcové kvádry jsou v podstatě trvale „promáčené“ a díky tomu dochází k jejich postupné degradaci. Po rekonstrukci budou zničené kameny nahrazeny novými a bude rovněž vytvořen nový izolační systém.

Čím je oprava Karlova mostu specifická a jedinečná?

Hovoříme o jedné z našich největších památek. Celou opravu provázejí velké nároky ať ze strany archeologů, či jiných. Oprava probíhá za provozu, jsou velmi omezené přístupy atd. Jednoduše řečeno, celé oprava Karlova mostu je náročná především z organizačního hlediska. Jedinečná je už tím, že se jedná o rekonstrukci jedinečné stavby a také málokdo se může pochlubit, že pracoval na Karlově mostě.

Co by se stalo s mostem v budoucnosti, pokud by nedošlo k právě probíhající rekonstrukci?

Pokud bychom nepřistoupili již dnes k zásadnímu kroku, jakékoliv otálení z hlediska času by vedlo k dalekosáhlejší degradaci pískovcových bloků a oprava, která se musí provést, by byla daleko rozsáhlejší a pochopitelně daleko dražší.

Autor: Jan Puci

19.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze
DOTYK.CZ

Dojetí z Prahy: Apple natočil světovou vánoční reklamu v české metropoli

Ve Strašnicích se koná poslední rozloučení s Wabim Daňkem

/VIDEO/ Ve velké obřadní síni v pražských Strašnicích se dnes koná poslední rozloučení s písničkářem Wabim Daňkem, který zemřel 16. listopadu ve věku 70 let. Daněk bojoval se zdravotními problémy už delší dobu, v létě kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu, musel zrušit své koncerty.

DPP zadal studii na prodloužení metra A na letiště

Pražský dopravní podnik  (DPP) ve středu zadal  vypracování studie na prodloužení metra A z Motola na Letiště Václava Havla, která by měla být hotová do konce tohoto roku. DPP zároveň chce prověřit i možnost prodloužení trasy C z Letňan do Čakovic. Dokument vypracuje Metroprojekt. Za studii DPP zaplatí 859 500 korun.

AKTUALIZOVÁNO

Za zneužití zpravodajství uložil soud Nečasové dvouletou podmínku

Za zneužití Vojenského zpravodajství uložil soud Janě Nečasové (dříve Nagyové) dvouletý podmíněný trest a také pětiletý zákaz činnosti ve vedoucích funkcích státní správy. Ostatní obžalovaní rovněž dostali podmínky - bývalý šéf zpravodajství Milan Kovanda a zpravodajec Jan Pohůnek 20 měsíců, Kovandův předchůdce Ondrej Páleník 18 měsíců. Soud jim také na pět let zakázal působit ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech. Dnešní rozhodnutí není pravomocné.

Soud vynese třetí rozsudek v kauze zneužití zpravodajství

V kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství dnes padne u Obvodního soudu pro Prahu 1 v pořadí již třetí rozsudek. Aféra kolem někdejší šéfky premiérova kabinetu Jany Nečasové (dříve Nagyové) přispěla v roce 2013 k pádu vlády Petra Nečase (ODS). Premiérova milenka podle obžaloby nezákonně zaúkolovala zpravodajce, aby sledovali jeho tehdejší manželku a také dva zaměstnance úřadu vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT