V případě nespokojenosti zatím nechtějí hovořit o stávce, podpůrné akce na podporu svých požadavků však v takovém případě připouštějí. Pražané by tak kupříkladu mohli zažít demonstraci dopraváků. „Přes určité věci prostě letos vlak nepojede. Jednání jsou o kompromisu, ale letos budeme určitě důsledněji trvat na svých požadavcích,“ vzkázal vedení DP jeden z odborových předáků Jiří Obitko.

V roce 2006odboráři vyjednali všem zaměstnancům plošný nárůst platů o 2,99 procenta. „Letos pod tuto hranici nepůjdeme, spíše budeme chtít víc,“ pokračoval Obitko. Už dříve zástupci zaměstnanců naznačili, že jejich požadavek bude mezi pěti až deseti procenty. Odůvodňují ho hlavně tím, že kvůli plánovanému masivnímu propouštění budou na zbylé zaměstnance kladeny vyšší nároky. Odboráři navíc mají signály, že jim chce zaměstnavatel sáhnout na benefity, které si už dříve dohodli nad rámec zákoníku práce. „Pokud to udělá, tak se tisícům lidí sníží platy, protože oceňování jejich pozic je na těchto benefitech závislé. To je velmi demotivující,“ dodal Obitko.

Při jednáních chtějí dosáhnout také toho, aby se začal snižovat rozdíl mezi platy strojvedoucích a řidičů autobusů a tramvají. Ti dostávají kolem dvaceti čtyř tisíc korun měsíčně, zatímco jejich kolegové z metra přibližně o čtyři tisíce korun měsíčně více. „To není fér, vzhledem k dnešním nárokům důvody pro rozdílné ocenění nevidíme,“ uvedl autobusový odborář Jiří Čada.

Návrh smlouvy

Startovní pozici ztěžuje odborářům skutečnost, že jejich dvě největší skupiny nejsou schopny se mezi sebou dohodnout na přesném návrhu kolektivní smlouvy. Dopravní podnik není zatím ohledně připravovaného kolektivního vyjednávání příliš sdílný. „Do dvou týdnů předložíme návrh smlouvy, ale do té doby odmítáme podporovat spekulace,“ sdělil Deníku ředitel DP Martin Dvořák.