Každoroční sváry

Smlouva se každoročně stává předmětem svárů, které nezřídka končí hrozbou stávky. Vedení dopravce si přeje už letos dohodnout smlouvu platnou na několik příštích let. Odboráři tvrdí, že chtějí dosáhnout razantnějšího zvýšení mezd. „Loni jsme se nechali přitlačit vedením ke zdi a nakonec dosáhli zvýšení platů jen o necelá tři procenta. Letos budeme požadovat pravděpodobně zvýšení v rozmezí pět až deset procent,“ sdělil předseda Odborové rady Jiří Obitko, která sdružuje většinu odborářů v podniku.

U pražského dopravce je celkem dvanáct odborových organizací, které ne vždy postupují společně.

„Občas to jsou osobní antipatie některých lidí, ale věřím, že letos budou všichni odboráři postupovat jako celek,“ uvedl předseda závodního výboru odborářů Elektrických drah Krištof Veselka. Odboráři chtějí svůj návrh kolektivní smlouvy předložit na začátku srpna zaměstnavateli.

Dlouhodobá smlouva

Nový ředitel dopravního podniku Martin Dvořák chce s odboráři vyjednat dlouhodobou smlouvu.

„Pracujeme na několikaleté strategii podniku, a proto potřebujeme mít ve vztahu se zaměstnanci větší klid a stabilitu,“ prohlásil Dvořák. Odpadlo by tak každoroční handrkování a mnohaměsíční vyjednávaní o podmínkách smlouvy.

Odborářům není představa několikaleté kolektivní smlouvy proti srsti, ale pouze v případě, že bude zaručovat růst mezd nad výši inflace. „A také musí být zaručeno, že při zvyšování platů to nebude podnik kompenzovat nepřiměřeným propouštěním zaměstnanců,“ dodal odborový šéf Obitko.