Podle Fillera to však není jediná pomoc. „Stejně tak by se mělo město připravit na omezení deiselových vozidel," říká.

Může nízkoemisní zóna pomoci ovzduší v hlavním městě?

Určitý pozitivní dopad mít jistě může. Vyloučí totiž z provozu stará auta, která znečišťují vzduch.

Čtěte také: Stará auta v centru? Zákaz se dotkne tisíců řidičů

Jak velký to bude mít efekt?

To záleží na nastavení zóny. Pokud by její hranicí byl vnitřní městský okruh, tak je to v pořádku. Pak by ale záleželo i na tom, kdo dostane výjimku pro vjezd do zóny. Pokud rezidenti budou moci do zóny vjíždět, vliv na ovzduší nebude příliš velký. Lepší by bylo zkombinovat toto opatření s mýtem. Odstupňovat poplatek za vjezd podle toho, kolik emisí auta produkují.

Nemůže být zóna určitým způsobem sociálně diskriminační?

Třeba pro rodinu s mnoha dětmi, která má staré auto a nové si nemůže dovolit? Nemyslím si. Vjezd do nízkoemisní zóny splní i poměrně staré benzinové auto. V tomto problém určitě nevidím.

Podle magistrátu vyřešilo rozšíření zón placeného stání v loňském roce z větší části problémy, které souvisí i s nízkoemisní zónou. Vnímáte to stejně?

Dopad modrých zón je různorodý. Avšak objem dopravy v Praze stále roste. Od roku 2015 asi o 4 procenta. Z toho vyvozuji, že k nějakému emisnímu zlepšení díky zónám v metropoli nedošlo.

Existují i jiná řešení, jak pomoci městskému ovzduší, než je zavedení nízkoemisní oblasti a mýtného?

Problém je třeba rozluštit na národní úrovni, kde je třeba, aby se přešlo od slov k činům a řešila se vozidla s vymontovaným filtrem prachových částic. Jestli je pravdivý odhad, že jsou v České republice statisíce takových vozů, v tom případě se dá odhadovat, že se jich nacházejí desetitisíce v Praze. V tu chvíli je vyloučení těchto vozidel z provozu naprosto zásadní. Pomůže víc než nízkoemisní zóna.

Jak by ale takový odchyt mohl vypadat?

Přeci jen auta, která mají filtr odstraněn, se asi nedají tak snadno poznat a muselo by se jít cestou namátkových kontrol. To je pravda, ale dá se to změřit i tak, že za autem jedete a máte na změření aparaturu. Někdy je absence filtru i vidět.

Jak to poznáme?

Třeba ve chvíli, kdy je auto nové a neočekával byste od něho takový smrad. Já jakožto cyklista už jsem měl to potěšení ochutnat a poznat nejkřiklavější případy. Je to cítit. Jen se obávám, že by trvalo déle než dva roky všechna tato auta odchytat.

V Londýně přemýšlejí, že od dubna zdraží parkování pro deiselová vozidla. Platila by dvakrát více než auta jezdící na benzin. Šlo by to zavést i v Praze místo třeba nízkoemisní zóny?

Nejsem si jist, zda je možné udělat to technicky v rámci zón placeného stání. Ale jde o způsob, o kterém by se dalo uvažovat. Dieselová auta to budou mít totiž čím dál tím těžší. Česká republika by proto neměla příliš zaspat, jinak se k nám ze Západu navezou další diesely, které nám tu budou smrdět dalších deset let.

Čtěte také: Konec starých aut v centru. Město zvažuje zavedení nízkoemisní zóny