To, že nehod přibývá, vidí jako jasný výsledek toho, že se na tratích jezdí čím dál větší rychlostí než dříve. Lidé podle něj byli zvyklí, že vlaky jezdily pomaleji, tedy rychlostí do devadesáti kilometrů v hodině, tudíž ho včas zaslechli a stihli koleje přejít. „Dnes se jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Na těchto koridorových tratích by se přejezdy měly úplně odstranit," uvedl Landa.

Čtěte také: Kůň nebo neukáznění chodci: Takové nehody řešili na železnici

Předpis k odstranění úrovňových železničních přejezdů je však stanoven až při překročení právě stošedesátikilometrové rychlosti. „To považuji za zásadní a hrubou chybu. Následky jsou takové, které vidíme," uvedl.

Rizikové přejezdy existují 

Jiří Landa také zásadně nesouhlasí s tím, že za nehody mohou jen řidiči automobilů. „Nebezpečné přejezdy rozhodně existují. Například přejezd v Malé Chuchli nebo v Černošicích," vysvětluje s tím, že na těchto místech bylo už mnoho nehod. Je si však vědom, že rušit přejezd v zástavbové oblasti je podstatně komplikovanější, protože tam není tolik prostoru jako ve volné krajině.

Špatný rozhledový trojúhelník je téměř normální jev 

Za jeden z dalších problémů uvádí Jiří Landa také výhled u jednotlivých přejezdů. „Špatný rozhledový trojúhelník je téměř normální jev, protože se o to nikdo nestará, nebo si tam dráhy postaví svoji šedou budku právě se zabezpečovacím zařízením," vysvětluje.

Dodává ale i to, že při dnešní traťové rychlosti dobrý výhled stejně v ničem nepomůže. Řidiči tak podle něj často musí spoléhat na zabezpečovací zařízení. „Přitom jsem zažil mnohokrát poruchu na přejezdech, kdy řidiči stáli a čekali, co se bude dít," konstatoval dopravní inženýr.

Samo zabezpeční není záruka

Uvádí také nedávný případ auta, které uvízlo na přejezdu kvůli tomu, že to na kolejích klouzalo a řidič nemohl nikam. „Samo zabezpečení jako takové zkrátka není záruka. Nebezpečí odstraníte tím, že zrušíte přejezd. Je to sice nákladné řešení, ale také definitivní," dodává dopravní inženýr Jiří Landa.

Přečtěte si: Na železnici kolem Prahy umírali lidé

V Praze ubude dvanáct přejezdů 

V souvislosti s přípravou modernizované tratě z Prahy do Kladna a výstavbou na Letiště Václava Havla se budou některé přejezdy v hlavním městě rušit. „Projekt počítá s náhradou všech 12 přejezdů mimo-úrovňovým křížením, které se nachází na trati, jež začíná Bubny a končí Ruzyní," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Náklady na tento projekt budou vyšší než třicet miliard korun. Zrušení pak vyjde až na sto milionů korun. Přesto nelze nadjezdy i podjezdy zrealizovat na všech osmi tisících přejezdech, které v České republice jsou. Někde to navíc není ani technicky možné.