VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník Landa: Lidé chybují, proto se mají dělat věci bezpečně

Praha, střední Čechy - Obecně platí, že čím větší koncentrace aut, vlaků a přecházejících lidí, tím riziko nehod stoupá. V Praze a středních Čechách se nachází dohromady více než 1200 železničních přejezdů. Celková délka vlakových tratí pak činí přibližně 1500 kilometrů. Počet nehod na železničních přejezdech stoupá. Podle dopravního inženýra Jiřího Landy je jejich intenzita alarmující. „Bezpečnosti silnic se věnuje velmi pozornosti," tvrdí.

22.2.2017
SDÍLEJ:

Železniční přejezd. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Drahomír Stulír

To, že nehod přibývá, vidí jako jasný výsledek toho, že se na tratích jezdí čím dál větší rychlostí než dříve. Lidé podle něj byli zvyklí, že vlaky jezdily pomaleji, tedy rychlostí do devadesáti kilometrů v hodině, tudíž ho včas zaslechli a stihli koleje přejít. „Dnes se jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Na těchto koridorových tratích by se přejezdy měly úplně odstranit," uvedl Landa.

Čtěte také: Kůň nebo neukáznění chodci: Takové nehody řešili na železnici

Předpis k odstranění úrovňových železničních přejezdů je však stanoven až při překročení právě stošedesátikilometrové rychlosti. „To považuji za zásadní a hrubou chybu. Následky jsou takové, které vidíme," uvedl.

Rizikové přejezdy existují 

Jiří Landa také zásadně nesouhlasí s tím, že za nehody mohou jen řidiči automobilů. „Nebezpečné přejezdy rozhodně existují. Například přejezd v Malé Chuchli nebo v Černošicích," vysvětluje s tím, že na těchto místech bylo už mnoho nehod. Je si však vědom, že rušit přejezd v zástavbové oblasti je podstatně komplikovanější, protože tam není tolik prostoru jako ve volné krajině.

Špatný rozhledový trojúhelník je téměř normální jev 

Za jeden z dalších problémů uvádí Jiří Landa také výhled u jednotlivých přejezdů. „Špatný rozhledový trojúhelník je téměř normální jev, protože se o to nikdo nestará, nebo si tam dráhy postaví svoji šedou budku právě se zabezpečovacím zařízením," vysvětluje.

Dodává ale i to, že při dnešní traťové rychlosti dobrý výhled stejně v ničem nepomůže. Řidiči tak podle něj často musí spoléhat na zabezpečovací zařízení. „Přitom jsem zažil mnohokrát poruchu na přejezdech, kdy řidiči stáli a čekali, co se bude dít," konstatoval dopravní inženýr.

Samo zabezpeční není záruka

Uvádí také nedávný případ auta, které uvízlo na přejezdu kvůli tomu, že to na kolejích klouzalo a řidič nemohl nikam. „Samo zabezpečení jako takové zkrátka není záruka. Nebezpečí odstraníte tím, že zrušíte přejezd. Je to sice nákladné řešení, ale také definitivní," dodává dopravní inženýr Jiří Landa.

Přečtěte si: Na železnici kolem Prahy umírali lidé

V Praze ubude dvanáct přejezdů 

V souvislosti s přípravou modernizované tratě z Prahy do Kladna a výstavbou na Letiště Václava Havla se budou některé přejezdy v hlavním městě rušit. „Projekt počítá s náhradou všech 12 přejezdů mimo-úrovňovým křížením, které se nachází na trati, jež začíná Bubny a končí Ruzyní," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Náklady na tento projekt budou vyšší než třicet miliard korun. Zrušení pak vyjde až na sto milionů korun. Přesto nelze nadjezdy i podjezdy zrealizovat na všech osmi tisících přejezdech, které v České republice jsou. Někde to navíc není ani technicky možné.

Autor: Andrea Grubnerová

22.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení