VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborníci: plavecký stadion v Podolí by se měl stát kulturní památkou

Odborníci na architekturu 20. století se shodují na památkových hodnotách plaveckého stadionu v Podolí, ten přitom stále nemá status kulturní památky. Jde přitom o nadčasovou architekturu s technologickými a konstrukčními vymoženostmi.

12.2.2018
SDÍLEJ:

Plavecký stadion Podolí. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Max Vajt

Je téměř autenticky dochovaný a přes půl století slouží svému původnímu účelu. Historikové architektury souborně vyzdvihují nejen architekturu, ale i citlivé zasazení areálu do okolní krajiny a zástavby. Návrh na uznání památkových hodnot celého areálu přesto čeká už několik let na schválení ministerstva kultury.

„Překvapuje mě, že podolský stadion ještě není prohlášený za kulturní památku. Podle mě je to jedna z architektonicky nejcennějších budov 60. let 20. století,“ říká historik architektury Zdeněk Lukeš, který řadí areál bazénu na úroveň holešovického Parkhotelu, věží Emauzského kláštera nebo budovy elektrotechnické fakulty v Dejvicích.

Veronika Vichterková z Klubu za starou Prahu dodává: „Podolský plavecký stadion je ikona. Je nejen konstrukčně výborně vybudovaný, ale má i své technologické přednosti. Jen málo se ví, že je napojen na areál Kavčích hor, ze kterého využívá rekuperaci vody. Jde o špičkovou architekturu citlivě zasazenou do okolní krajiny, která měla být prohlášena za kulturní památku už dávno.“

Nadčasová architektura

Na tom, že je plavecký stadion hodnotná architektura, se shodují i památkáři z Národního památkového ústavu (NPÚ). „Areál představuje ojedinělý doklad významné sportovní architektury raných 60. let. Svým pojetím se plně hlásí k modernímu proudu mezinárodní architektonické scény. Jde o mimořádně kvalitní a nadčasovou architekturu využívající organických motivů. Především organické motivy jsou v české architektuře velice vzácné,“ stojí v návrhu NPÚ na prohlášení plaveckého stadionu za památku.

Na základě těchto závěrů podal v dubnu 2015 NPÚ ministerstvu kultury návrh na prohlášení stadionu za kulturní památku. „Pokud víme, ministerstvo kultury ještě nezahájilo řízení. Někdy leží návrhy na ministerstvu i celá léta bez rozhodnutí. Je to vcelku normální,“ říká tisková mluvčí pražského pracoviště NPÚ Andrea Holasová. Ministerstvo kultury potvrdilo, že se návrhem zabývá „Předložili jsme návrh poradní komisi pro prohlašování nemovitostí za kulturní památku. Ta ho shledala důvodným a v brzké době lze očekávat zahájení řízení,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

Úřad je zahlcen

Je nepochybné, že celý areál krytého bazénu je kvalitní architekturou a symbolem Podolí. Proč tedy dosud nebyl prohlášen kulturní památkou? Podle vyjádření náměstka ministra kultury Vlastimila Ourody je odbor památkové péče, který má tuto agendu na starosti, personálně poddimenzovaný. Náměstek se v tomto smyslu vyjádřil během veřejné diskuse Proč se nám nedaří památkové chránit poválečnou architekturu, která se konala loni v červnu v Národním technickém muzeu.

Celkově ministerstvo za rok 2017 vydalo 106 rozhodnutí o kulturních památkách. Zároveň vláda na jeho návrh prohlásila koncem ledna 19 nových národních kulturních památek.

Pražský deník o předloženém návrhu informoval vlastníka Plaveckého stadionu Podolí a předal mu vyjádření NPÚ i ministerstva. Ten ale dosud o statutu památky pro areál bazénu neslyšel. „Nikdy jsme neobdrželi oficiální informaci o tom, že má být Plavecký stadion v Podolí kulturní památkou, proto se k problematice nebudeme vyjadřovat,“ uvedl tiskový mluvčí České unie sportu Jiří Uhlíř.

Stadion v Podolí Sportovní areál plaveckého stadionu v Podolí vznikl v roce 1965 na návrh architekta Richarda Ferdinanda Podzemného. Architekt, jehož učitelem byl mimo jiné Pavel Janák, vždy kladl důraz na citlivé zapojení svého díla do okolní krajiny. Plavecký stadion ve tvaru vlny tak perfektně navazuje na nedaleký lom. Podzemný po II. světové válce realizoval například areál FN v Motole nebo polikliniku Pod Marjánkou na Břevnově.

Autor: Eliška Černá

Místo události:
12.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 100 Kč Všeobecní administrativní pracovníci. Požadované vzdělání: úsv. Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 18100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: U Půjčovny 954/6, Praha 1, Kontaktní osoba: Victor Baranov, e-mail: office@rapartment.com , , UPŘESŇUJÍCÍ INFORMACE: , Český jazyk – písemně a ústně;, Ruský jazyk na úrovní rodilého mluvčí;, Anglický jazyk – písemně a ústně;, Excel, Word, Powerpoint, – pokročilé znalosti;, Bnovo– znalosti ve software- výhodou , ŘP B, aktivní řidič.. Pracoviště: Ruterra s.r.o. - u půjčovny, praha 1, U půjčovny, č.p. 954, 110 00 Praha 1. Informace: Victor Baranov, . Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 12 200 Kč Pomocní pracovníci ve smíšeném hospodářství. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo pracoviště:, - Zámecká 345, Jirny, , Prvotní kontakt:, - e-mail: hisolutionscz@gmail.com. Pracoviště: Hi solutions s.r.o. - jirny, Zámecká, č.p. 345, 250 90 Jirny. Informace: Ivan Hetsko, +420 774 289 538. Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 30 000 Kč Ostatní stavební technici Přípravář staveb/rozpočtář. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Výpadová č.p. 157, Lahovice,, 159 00 Praha 59, kontakt: Hůrka Jiří Ing., tel.: 724422282, e-mail: hurka@polansky.info, , Zpracování cenových nabídek, výběr subdodavatelů, zpracování výkazů výměr dle projektové dokumentace, v oboru zemní práce, demolice. Požadujeme: SŠ/VŠ stavební obor, znalost MS OFFICE, aktivní řidič - skupina B, samostatnost, pečlivost, důslednost.. Pracoviště: Polanský group a.s. - výpadová, Výpadová, č.p. 157, 159 00 Praha 59. Informace: Jiří Hůrka, +420 724 422 282. Doprava a logistika - Doprava a logistika Piloti 14 000 Kč Stevardi a letušky Stevardi v autobuse. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontaktní osoba: Hoangová Mariga, tel.: 222 543 080, 608 822 892 Út 10 -11 hod., e-mail: info@regabus.cz, Jazykově znalosti, autobusy jezdi na Ukrajinu. Pracoviště: ""rega & r"" spol. s r.o. - 001, Husitská, č.p. 73, 130 00 Praha 3. Informace: Mariga Hoangová, +420 222 543 080,608 822 892Út10-11hod..

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvánoční nákupní horečka v obchodech v Hradci Králové.
8

Předvánoční nákupní horečka pokračuje. Češi zatím utrácejí více než loni

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT