S přihlášením, rezervací termínu nebo s dotazy týkajícími se přímo podání vakcíny radí školení operátoři.

Nově i přepis řeči

Většina dotazů směřuje k tomu, jak se přes počítač k očkování přihlásit.

„Volající například tápou, zda pro registraci musejí mít e-mailovou adresu, či zda jim stačí telefon, na který jim následně přijde PIN2. Snažíme se jim vysvětlit, že e-mail pro úspěšnou registraci nepotřebují, potvrzení se jim totiž objeví po úspěšném vyplnění formuláře,“ popisuje koordinátorka linky Hong Van Tran.

V Praze-Klánovicích bylo otevřeno očkovací centrum v místní sportovní hale.
OBRAZEM: Blesková akce mezi žíněnkami aneb očkování v Klánovicích

Nezisková organizace provozuje linku s číslem 800 160 166 společně s pražským magistrátem. Nyní nabízí také možnost online přepisu řeči pro sluchově postižené.

Vyvracení mýtů

Objevilo se ovšem i pár telefonátů od lidí, kteří potřebovali pomoci s rozhodnutím, zda vakcinaci podstoupit, či nikoliv.

„Takové telefonáty jsou v menšině, ale ano, někteří se zajímají o objektivní názor. Nejsou si třeba jistí informacemi z médií, které jsou v některých případech opačné než ty z jejich okolí, a tak se snaží vytvořit si vlastní názor,“ vysvětluje koordinátorka.

Operátoři často také vyvracejí některé mýty, jež očkovací kampaň provázejí. Lidé se často ptají i na věkovou hranici a pořadí.

Zahájení očkování na poliklinice ve Spálené ulici vakcínou Moderna v pondělí 1. března 2021.
Vyberte si nejmenší frontu. Pomůže aplikace s vytížeností očkovacích míst

Těm, kteří již covid-19 prodělali, operátoři doporučují, aby se přesto nechali očkovat. Podle odborných studií je možné vakcinaci podstoupit ihned po odeznění příznaků, odborníci doporučují počkat alespoň tři měsíce.

„V tomto časovém horizontu mají totiž pacienti dostatek protilátek. Ti senioři a seniorky, kteří měli bezpříznakový průběh nemoci, si mohou nechat zkontrolovat množství protilátek krevním testem před očkováním,“ říká Hong Van Tran.

Psychická podpora

Souběžně funguje i stálá služba Senior telefon, která nyní odbavuje část obecnějších dotazů, a služba Přátelské hovory. Na první z nich mohou lidé zavolat, když se například cítí smutní a potřebují si popovídat a svěřit se se svými problémy.

Populární mezi seniory jsou výlety do přírody nebo třeba na Karlštejn..
Senioři se nenechali omezit. Virtuálně vyrazili na Karlštejn i do Amsterodamu

„Pokud jsme se na začátku pandemie před rokem snažili chránit staré lidi, udržet je doma, nakupovat za ně, venčit pejsky, pak dnes se naše podpora posunula i směrem k psychické podpoře, k zajištění všech terénních služeb, jako je pečovatelská služba nebo tísňová péče, k řešení krizových situací až po podporu při registraci na očkování,“ říká ředitel Život 90 Jaroslav Lorman.