S nepříliš velkým pochopením obyvatel Karlína se setkala snaha radnice Prahy 8 o zavedení parkovacích zón.

Auta z okolí

Anketními lístky se k záměru městské části mohli vyjádřit počátkem června na pěti místech při volbách do Evropského parlamentu. Do schránek obyvatel městské části putovalo dvanáct tisíc hlasovacích lístků.

Radnice Prahy 8 uvažovala o modrých zónách na území ohraničeném ulicemi Ke Štvanici a U Sluncové vzhledem k zavedení placeného parkování v okolních městských částech, a tím i zvýšeného počtu automobilů parkujících v Karlíně. Počet automobilů se rozrostl zejména kolem stanic metra Křižíkova a Invalidovna a v okolí Negrelliho viaduktu, tedy blízko Hudebního divadla v Karlíně, nádraží Florenc a městského muzea.

Rozhodovalo pouhých třináct procent

O malém mandátu této ankety pro další rozhodování radnice, zda zóny ano, či ne, svědčí skutečnost, že se vyjádřilo jen 1575 občanů, což je pouhých třináct procent. Téměř dvě třetiny respondentů placené parkování odmítly.

Starosta osmé městské části Josef Nosek považuje za škodu, že nehlasovalo více občanů. Přesto uvedl, že přáním obyvatel Karlína se bude s velkou pravděpodobností řídit. „O hodnocení závěru ankety i našeho původního záměru na zřízení parkovacích zón bude jednat některá z příštích rad městské části. Letos se zřejmě již k tomuto tématu vracet nebudeme, a protože jen schvalovací řízení projektu by trvalo asi rok, nejsou parkovací zóny reálné ani v příštím roce. To ostatně budou volby a o tom, zda v Karlíně bude parkování zpoplatněno, by patrně rozhodla nová politická reprezentace,“ uvedl Nosek.

Bližší košile než kabát

Za zajímavé považuje radnice skutečnost, že souhlas se zónami vyslovili většinou obyvatelé z okolí Karlínského náměstí, zatímco zásadně proti byli lidé bydlící v okolí Lyčkova náměstí. Dalo by se tedy říci, že čím blíže k centru metropole, tím více lidí souhlasí s možným zavedením parkovacích zón. Alespoň podle průzkumu.

V naší anketě, kdy jsme oslovili téměř dvacítku lidí od Florence až po Palmovku, jsme však na parkovací zóny nezaznamenali jediný pozitivní ohlas. „Tím by se určitě nevyřešila dopravní situace a parkování, ale jen peněženky některých zastupitelů. Tak, jako je to na Starém Městě a na Žižkově, dají to soukromým firmám. Ty budou vybírat poplatky a do svých představenstev zvolí místní papaláše, kteří budou dostávat tučné prebendy. Ostatně, dříve na Sokolovské člověk nezaparkoval a provoz tady byl hrozný. Od té doby, co je magistrála, je tady klid,“ uvedl k záměru radnice Miroslav Zikl.

Pokud by se v budoucnu rozhodovalo o zavedení parkovacích zón v Karlíně, rozhodující slovo bude mít magistrát, nikoliv radnice Prahy 8. Takže vše může dopadnout nezávisle na mínění Karlínských.

VÍT ŘEZÁČ