„Prosím vás, já hledám svoji dceru, možná tady někde je. Pomozte mi, prosím. Co mám dělat?“ Matka zmateně a plná strachu bloudí kolem tragické nehody tramvaje a autobusu MHD v ústředních dílnách pražského dopravního podniku v Hostivaři.

Rychle se jí ujímá členka týmu Českého červeného kříže (ČČK). „Vzpomenete si, kdy jste viděla své dítě naposledy. Co měla na sobě? Nebojte se, pomůžeme vám, pojďte si tady sednout a my ji začneme hledat,“ uklidňuje matku.

I toto bylo součástí čtvrtečního večerního zásahu složek integrovaného záchranného systému hlavního města Prahy. Při taktickém cvičení v hostivařských dílnách simulovali vážnou dopravní nehodu, při které byly zraněny nebo usmrceny více než dvě desítky osob.

Nejednalo se o žádnou legraci, ale všichni brali akci naprosto vážně, a každý měl svůj jasný úkol a bylo nutné, aby ho provedl profesionálně a na sto procent. Cílem bylo si vyzkoušet spolupráci a organizaci všech složek při případném skutečném neštěstí.

„Nehoda byla nahlášena ve 20.17 hodin,“ hlásí tiskové oddělení pražského dopravního podniku (DPP). Součástí akce je totiž i nácvik komunikace s médii. Pražský deník je jako jediný zástupce tištěných médií přímo na místě i s fotografem a celý zásah zaznamenává.

První hlášení přichází již v půl deváté večer, tedy jen třináct minut po nahlášení nehody. Její následky jsou tragické, minimálně tři mrtví a další těžce zranění. Později se ještě čísla upřesňují.

Vypadá to, že spolupráce funguje na výbornou, po chvíli jsou na místě hasiči, záchranka, policie, i městští strážníci a ČČK. Okolí nehody je zajištěno, začíná vyprošťování prvních osob, které ihned dostávají lékařskou péči. Po chvíli je postaven stan krizového štábu. Vážně zraněné sanitka převáží ihned od nemocnice.

Na první pohled vše vypadá chaoticky, ale každý přesně ví, co má dělat, a tak ošetřených a vyproštěných rychle přibývá. Své stanoviště má připravené i psycholog a členové z Červeného kříže se později začínají starat i o osoby blízké, které přicházejí k nehodě a hledají své příbuzné.

„Cvičení se dělají často, ale takový, jako bylo toto, je jen velmi málo. Aby nám někdo zapůjčil autobus a tramvaj, který pak můžeme rozřezat, rozstříhat a tedy v podstatě zničit, nebývá zvykem, ale takto nejlépe můžeme trénovat na případný ostrý zásah,“ vysvětluje Vít Pernica, který za pražské hasiče zprostředkovává informace médiím.

Podobná nehoda se stala v roce 2002

Mluvčí pražského dopravního podniku (DP) Ilona Vysoudilová pak podotýká, že podobně závažnou nehodu DP registruje naposledy v době povodní v roce 2002. Cvičení však mělo ještě horší následky, tedy jen v uvozovkách, nikomu se samozřejmě nic nestalo.

Upřesněné hlášení z místa nehody tedy zní. „28 cestujících, z toho 12 lehce, 3 středně těžce, 9 těžce zraněných, 4 lidé zemřeli z toho jedno dítě. Cvičení bylo dotažené natolik do detailů, že na místě nechyběla i jeho matka, která se poté zhroutila.

Při zásahu byly na místě 2 jednotky hasičů DP, 4 jednotky pražských hasičů, záchranná služba hlavního města, Policie ČR a městská policie.

Po nehodě se podařilo obnovit tramvajový provoz zhruba za jednu hodinu, následky nehody byly odstraňovány další asi dvě hodiny.

„Při zásahu je nutné dbát zejména na stanovení priorit záchrany a ošetření zraněných, jejich šetrné vyproštění z havarovaných vozidel a následné poskytnutí posttraumatické péče. Z tohoto pohledu byl výsledek cvičení zcela pozitivní,“ uvedl na závěr Michal Brunner, vedoucí hasičů DP.

Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy

Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy (HZS DP), dříve Záchranný, havarijní a požární útvar Metro, byl zřízen ještě před tím, než se poprvé rozjelo pražské metro. Provizorní požární stanice byla situována v prostorách současného depa Kačerov, kam byly počátkem měsíce srpna 1973 přivezeny první tři požární automobily. Koncem roku 1973 ve čtyřstěnném provozu sloužilo 20 hasičů, nyní u HZS DP pracuje 124 výjezdových hasičů ve třech požárních stanicích – depo Kačerov, depo Hostivař a depo Zličan.

Nejčastěji jednotky HZS DP vyjíždí k požárům, k technickým zásahům jako například vyprošťování osob z výtahů, odstraňování překážek z dopravní cesty a dopravním nehodám, zejména pak k pádům osob do kolejiště. Výrazněji přibylo výjezdů k živelným pohromám. V loňském roce hasiči zmírňovali následky sněhové kalamity na začátku a na konci roku, vichřicí s přívalovými dešti aj. Právě výkyvy počasí zapříčiňují nárůst výjezdů HZS DP. V roce 2009 hasičské jednotky vyjely celkem k 541 případům. V roce 2010 k 608 případům. Od ledna do července tohoto roku HZS DP eviduje již 321 výjezdů.

Čtěte také: URNA cvičila v Motole zásah proti teroristům