VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí metra připomněla historická souprava

Praha – Historická souprava typu Ečs ze sedmdesátých let minulého století jezdila v pondělí mezi stanicemi Kačerov a Florenc – na jednom ze svých čel ovšem měla nápis Sokolovská (jak se Florenci říkalo v době, kdy tahle pamětnice voněla novotou). Jejím nasazením dopravní podnik sobě i cestujícím připomněl 43. výročí zahájení provozu první části pražského metra.

8.5.2017 AKTUALIZOVÁNO 8.5.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Historická souprava typu Ečs ze sedmdesátých let minulého století jezdila v pondělí mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (jak se říkalo stanici Florenc v době, kdy tahle pamětnice voněla novotou). Jejím nasazením dopravní podnik sobě i cestujícím připomnělFoto: Deník / Holakovský Milan

Od května roku 1974, přesně od státního svátku připomínajícího konec druhé světové války (ten se tehdy slavil 9. května na počest tanků Rudé armády, které v roce 1945 právě v tento den dorazily do Prahy), vozily cestující mezi Kačerovem a Sokolovskou právě takovéto soupravy. A vystupovat i nastupovat bylo možno třeba na Mládežnické (dnešním názvem Pankrác) nebo ve stanici Gottwaldova, jak se tehdy říkalo stanici Vyšehrad. Tyhle časy v pondělí připomněla historická souprava i s originálními hlášeními – včetně původních názvů stanic – řízená strojvedoucími v dobových uniformách.

Všechny vagony byly stejné 

Vozy Ečs se podobaly technice vyráběné v tehdejším Sovětském svazu pro metra v Moskvě či Leningradě (a také další země hospodářského uskupení zemí východního bloku nazvaného RVHP – Radou vzájemné hospodářské pomoci). Už jejich označení ovšem napovídá, že je Mytiščinský strojírenský závod upravil speciálně pro Československo.

Na rozdíl od dnešního pojetí souprav metra s čelními a vloženými vozy byly tehdy všechny vagony stejné: žádnému z nich nechybělo stanoviště strojvedoucího. Každý z nich tedy mohl být zařazen jak na konci vlaku, tak uprostřed soupravy.

Z červené trasy byly soupravy Ečs postupně stahovány v 90. letech

První dodávky dorazily do tehdy ještě rozestavěného depa na Kačerově v říjnu 1973; přijely tam přes kačerovskou železniční stanici. V době zahájení provozu jezdily v soupravách o třech vozech, později dostaly ještě další vagon – a nakonec se rozrostly na pět: do délky, pro niž byla projektována nástupiště.

Z provozu na červené trase C byly soupravy Ečs postupně stahovány v 90. letech minulého století. Na zelené lince A budované později se již od počátku počítalo s nasazením sovětských vozů nové koncepce s vyšším výkonem, schopnými zvládat větší sklon trati (a ty pak byly modernizovány; z vozů řady 81–71 se staly 81–71M).

Jeden z vozů lze vidět v muzeu MHD

Na pravidelné lince se cestující mohli soupravou Ečs naposledy svézt 26. 6. 1997. Od té doby je tahle technika k vidění při mimořádných historických jízdách jediné zachované třívozové soupravy. Nejedná se však o přímé „pamětníky" počátků metra v Praze. Jeden z vozů pocházejících skutečně z první dodávky ovšem lze vidět v Muzeu MHD ve střešovické vozovně.

Někteří z cestujících v pondělí nastoupili do první soupravy, která zastavila u peronu, aniž věnovali zásadnější pozornost tomu, jaký vagon je veze k jejich cíli, naopak jiní se do podzemí vydali cíleně za nostalgií a s fotoaparátem nebo s mobilem v ruce si pořizovali památeční záběry. A byli i tací, kteří se za historickou soupravou cíleně nevydali, ale pohled na ni oživil jejich vzpomínky.

Dnešní vagony zase mají víc sedadel 

Právě s tím se Deníku svěřila paní Květa. „Když jsem tímhle jezdila, ještě mě nic nebolelo. Ty dnešní vagony zase mají, myslím, víc sedadel," nabídla seniorka srovnání možná poněkud neočekávané. A připomněla i další srovnání. „Tehdy jsem si myslela, že slovo houmlesák znamená špindíra, protože o lidech bez domova jsme u nás nevěděli," konstatovala s pohledem na dvojici se psem, která očividně zrovna nejela z koupelny.

Paní Květa ještě připomněla, že na Sokolovské snad nikdy neviděla žebráka s housličkami, jako se to v pondělí přihodilo na Florenci, a v éře počátků pražské podzemní dráhy nebyly v metru vidět ani sprejerské čmáranice nebo nápisy vyryté do okenních skel, nad nimiž se dnes už ani nepohoršujeme – a vlastně je téměř nevnímáme. I tyhle souvislosti se spisovně hovořící dámě vybavily při pohledu na vozy, které už vlastně jsou muzejním exponátem.

Autor: Milan Holakovský

8.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení