K vidění byly tuzemské značky - předválečná Praga, Aero, Tatraplán z padesátých let nebo historické Felicie. Přijeli ale i nadšenci s letitými jaguáry a mercedesy. Posádky přihlášené do závodu byly rozčleněny do kategorií podle stáří vozidel, z nichž nejstarší byl vůz značky L&K-Škoda, který byl vyroben v roce 1923, a nejmladším vozem Lotus Elite II z roku 1978. Na Petříně se předvedlo i několik historických motocyklů.

"Koupili jsme ho v lednu, takže dnes jsme se svezli prvně. Počasí je krásné. S autem zatím žádný problém, jen trochu kouří," řekl majitel jednoho z veteránů z padesátých let. Oldtimer Bohemi Rally se koná letos podruhé. Závod je zařazen v nejprestižnější kategorii A do světového kalendáře mezinárodní asociace FIVA, která celosvětově sdružuje národní kluby veteránských vozidel.

Rychlost nerozhoduje

Hlavní zvláštností soutěže veteránských vozidel je pravidlo, podle něhož se vítězem nestane vůz, který bude absolutně nejrychlejší. Při závodě si mohou jezdci zvolit průměrné tempo jízdy, které poté musí dodržovat. Na výběr mají tři možnosti - 30, 35 nebo 40 kilometrů v hodině. Jezdci za odchylky - a to bez rozdílu, zda pojedou rychleji, nebo pomaleji, inkasují trestné body.

Závod začal ve čtvrtek a byl rozdělen do tří dnů po osmi etapách. Během nich posádky absolvují 300 kilometrů. První odstartovala v Mladé Boleslavi a vedla historickými částmi města a jeho okolím. V dalších etapách se závodníci podívali třeba na zámek Sychrov, do Liberce a zámek Ctěnice. Sobotní poslední etapa má cíl opět v Mladé Boleslavi.

"Důležité je, aby vozidlo nebylo nijak předělané. Může být restaurované, ale musí být v takové výbavě, v jaké se v té době vyrábělo, a k tomu mít také dokumentaci mapující jeho historii. Potom dostane ID kartu, že je původní. Pro vozidla, která toto nesplňují máme zvláštní kategorii," vysvětlil pravidla sportovní ředitel závodu Ladislav Pakosta.